ارتودنسی بزرگسالان

ناهنجاری های دندان را در سن بزرگسالی با ارتودنسی نیز می توان درمان کرد. انجام ارتودنسی در سنین بزرگسالی نسبت به ارتودنسی کودکان سخت تر است زیرا بزرگسالان، سن بلوغ را گذرانده اند و فک آن ها کاملا رشد کرده است؛ به همین دلیل نمی توان ساختار فک آن ها را تنها با ارتودنسی تغییر داد. بزرگسالان معمولا برای اصلاح ساختار فک علاوه بر ارتودنسی به جراحی فک نیز نیاز پیدا می کنند.

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک در تهران

آیا ارتودنسی در بزرگسالی امکان پذیر است؟

آیا ارتودنسی در بزرگ‌سالی امکان‌پذیر است؟
در این مقاله در مورد ناهنجاری‌های فک و صورت صحبت می‌کنیم. در مورد کسانی که فک پایینشان عقب است یا حتی چانه ندارند و در سن و سال بالاتر از ۱۲ سال هستند و تصمیم گرفتند که با ارتودنسی درمان شوند. در صورتیکه شما هم با چنین مشکلی روبرو هستید می توانید با مرکز ارتودنسی دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران تماس بگیرید.

 

ارتودنسی و درمان کوچکی فک پایین در بزرگسالان

بیمار عزیزی سوال پرسیدند که من ۳۲ ساله هستم؛ فک پایین من کوچک است و این موضوع بی‌نهایت اعتمادبه‌نفس من را پایین آورده است؛ می‌دانم که از سن ارتودنسی بنده هم گذشته است؛ آیا راهی وجود دارد یا خیر؟

در درمان ارتودنسی ما دستگاه های مختلفی داریم که کارکرد های مختلفی دارند. یکی از این دستگاه‌ها در خصوص درمان کوچکی فک پایین است که ما بتوانیم با کمک آن فک پایین را به سمت جلو بیاوریم.

اگر کودکی به ما مراجعه کند و در بازه‌ی سنی ۷ الی ۹ سالگی باشد؛ می‌توانیم با آن دستگاه فک را به جلو بیاوریم؛ اما دوست خوب ما ۳۲ ساله است. در مقاله های قبل به این نکته اشاره کرده ایم که ارتودنسی در بازه‌ی سنی ۷ الی ۱۲ سالگی تأثیر بهتری دارد.به دلیل بافت استخوان‌هایی که نرم هستند. پس اگر در سن نوجوانی یا کودکی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید بسیار بهتر است.
در این موقعیت باید جراحی هم به کمک ما بیاید؛ ارتودنسی را انجام می‌دهیم که شلوغی دندان‌ها را اصلاح و آن‌ها را منظم کنیم. اما فک عقب است که فک باید با جراحی به سمت جلو هدایت شود. در واقع این یک کار دونفره است؛ یک متخصص ارتودنسی و یک جراح فک و صورت که بتوانند با همدیگر کار کنند. ما در مطب دندان‌ها را تنظیم می‌کنم و جراح فک و صورت فک پایین را به سمت جلو هدایت می‌کند. در واقع فک این دوست خوب ما به جلو خواهد آمد؛ اما نه فقط با ارتودنسی؛ بلکه با ترکیبی از ارتودنسی و جراحی.

بهترین سن مراجع به متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی و جراحی انحراف فک

در بعضی از درمان ها ما فقط با ارتودنسی فک را به جلو هدایت می‌کردیم؛ چرا؟ چون فرد بیمار کودک و فک او نرم بود. اما در مورد این کیس چون بیمار فرد بالغی است؛ دیگر نمی‌توان فک او را حرکت داد. بلکه حرکت فک‌ها با جراحی و در اتاق عمل صورت می‌گیرد. در واقع ارتودنسی برای این فرد با ارتودنسی بیماران دیگر متفاوت است؛ و ما برای بیمار کاری را انجام می‌دهیم که آماده‌ی جراحی شود. برای این کیس ارتودنسی همراه با جراحی فک باید انجام گیرد.

عوارض جراحی فک در بزرگسالی

بیمار دیگری از ما سوال پرسیده اند که آیا جراحی در سن بالا عوارضی دارد یا خیر؟ جراحی عارضه‌ی خاصی را ندارد.

گاهی اوقات بیماران به ما می‌گویند که آیا خطی روی صورت ما می‌افتد؟

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران:

خیر جراحی از داخل دهان خواهد بود؛ در واقع جراحی به هر صورت به‌گونه‌ای خواهد بود که از مخاط داخل دهان انجام می‌شود و فک به سمت جلو هدایت می‌شود؛ بنابراین روی صورت هیچ‌گونه آثاری نخواهد داشت.

در واقع فک‌ها را از ناحیه خلف یا انتهای صورت با قسمت تحتانی است؛ در این زاویه‌ فک شکسته می‌شود. حالا در یک کیس، فکی که عقب است را به جلو آورده می‌شود؛ اما در کیس دیگری که فک جلو است؛ به سمت عقب برده می‌شود.
این کار در حین بیهوشی و در بیمارستان انجام می‌شود؛ اما اول باید بیمار ارتودنسی شود. سپس جراحی انجام شود. تصور کنید در یک بیمار فک پایین بیمار جلو است؛ ما برای آن فرد کاری انجام می‌دهیم که دندان‌هایش مرتب شود؛ سپس با جراحی، فک پایین به سمت عقب برده می‌شود.

درمان و ارتودنسی بزرگسالان  که فک پایینشان جلو، عقب، پایین و بالا است

شاید سوال پرسیده شود که افرادی که فک پایینشان جلو، عقب پایین یا بالا است؛ دندان‌هایشان هم مرتب می‌شود؛ یعنی با یک تیر دو نشان می‌زنند؟ اول باید ما دندان‌ها را مرتب کنیم تا جراح بتواند فک‌ها را حرکت دهد. اگر دندان‌ها مرتب نشود؛ فک‌ها را نمی‌توانند حرکت دهند. پیش‌نیاز جراحی، ارتودنسی است. ارتودنسی باید انجام شود که دندان‌ها در محیط مناسبی قرار گیرند. سپس جراح بتواند فک‌ها را اگر در کیسی جلو است به عقب برد. اگر در کیسی عقب است آن را به جلو بیاورد. در بیماری که فک پایین جلو است؛ فک پایین با جراحی به سمت عقب برده می شود؛ اما قبل از آن بایستی که دندان‌ها مرتب شود.

رمان و ارتودنسی بزرگسالان توسط دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهرانحالا اگر فک پایین بیماری عقب باشد؛ آن را به جلو می‌آوریم و راه هوایی باز می‌شود. اگر فک جلو باشد به سمت عقب برده می‌شود؛ اگر بیماری چانه نداشته باشد؛ برای او چانه تعبیه می‌شود و این کارها را در جراحی انجام می‌دهند.

در بعضی از کیس های درمانی خصوصاً در بزرگسالان همکاری بین متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت ، نهایتا چهره زیبایی را به بیمار هدیه خواهد داد. ما در مرکز ارتودنسی دکتر مرضیه مرساقیان در تهران ، الهیه ، زمینه را برای درمانی سریع و راحت بیماران فراهم آورده ایم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص نوبت دهی و مشاوره حضوری از طریق راه های ارتباطی سایت اقدام نمایید.

کاندیدای مناسب برای ارتودنسی در سنین بزرگسالی

برای این که مشخص شود شما کاندید مناسبی برای درمان ارتودنسی هستید باید شرایط گوناگونی بررسی شود. متخصص ارتودنسی برای درمان ارتودنسی در سنین بزرگسالی ابتدا سلامت دهان و دندان بیمار را بررسی می کند. سپس بررسی می کند بیمار دارای سلامت عمومی باشد و به بیماری های پریودنتال مبتلا نباشد. این بیماری در بزرگسالان شایع تر از جوانان است. افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستن انجام ارتودنسی بیماری آن ها را تشدید می کند.  در آخر بررسی می کند عارضه ای که بیمار به دنبال درمان آن است با ارتودنسی رفع می شود؟

سن مناسب برای انجام ارتودنسی در بزرگسالی چه سنی است؟

دکتر مرضیه مرساقیان بهترین دندانپزشک ارتودنسی در تهران در جواب این سوال می گویند: محدودیت سنی در درمان ارتودنسی وجود ندارد؛ ولی هرچقدر که سن بیشتر می‌شود؛ اگر دقت کنید در بچه‌ها درمان ارتودنسی بسیار راحت‌تر و با درد کمتر انجام می‌شود؛ ولی ما تا زمانی که هرکسی در فک خودش دندان داشته باشد؛ دندان‌ها سالم و در بستر استخوانی سالم و لثه‌ها سالم باشند؛ ما می‌توانیم حرکت ارتودنسی را انجام دهیم؛ یعنی ارتودنسی محدودیت سنی ندارد و بنده تا سن ۶۰ سالگی هم بیمار ارتودنسی داشته‌ام و نتیجه‌ی بسیار خوبی هم گرفته‌اند.

تفاوت روند درمان ارتودنسی بزرگسالان با کودکان

در کودکان از آنجایی که فک و دندان های آن ها هنوز در حال رشد و توسعه هستند، بنابراین آن ها بسیار آسان می توانند به موقعیت ایده آل خود برای داشتن لبخندی کامل هدایت شوند. در بزرگسالان، فک های کاملا توسعه یافته و نمی توان فکین را جا بجا کرد و این بدان معنی است که تغییرات در ساختار فک نمی تواند با وسایل ارتودنسی همانند روند درمانی یک کودک ۹ ساله انجام شود.

تفاوت روند درمان ارتودنسی بزرگسالان با کودکان

هزینه ارتودنسی در بزرگسالان

آگاهی از هزینه‌های مربوط به هر یک از انواع روش های ارتودنسی، نقش مهمی در انتخاب یکی از این روش‌ها برای شما یا دیگر افراد خانواده خواهد داشت؛ به طور کلی، شما عمل ارتودنسی را در هر جایی که انجام دهید، همه این عوامل در تعیین هزینه ارتودنسی در بزرگسالان نقش دارند.

  • شدت ناهنجاری‌هایی که مورد درمان قرار می‌گیرد.
  • اینکه ارتودنسی برای یک یا هر دو فک بالا و پایین انجام شود.
  • نوع درمانی که شما انتخاب می‌کنید.

سخن پایانی

ارتودنسی در بزرگسالان هیچ محدودیتی ندارد؛ در واقع دندان‌ها اگر سالم باشند، در هر سنی می‌توان آنها را جابه‌جا و مرتب کرد؛ بنابراین هر کسی در هر سنی که باشد برای انجام ارتودنسی دیر نیست. با وجود اینکه ارتودنسی کودکان و بزرگسالان با یکدیگر تفاوت هایی دارند؛ اما نمی توان گفت که بزرگسالان امکان استفاده از این درمان را ندارند. در واقع برای داشتن دندان هایی زیبا و سلامت دهان و دندان، سن ملاک مهمی نیست و تمام افراد قادر به استفاده از این درمان بی نظیر می باشند.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.