پرسش و پاسخ به سوالات متداول در حوزه ارتودنسی

با توجه به سوال های متعدد در حوزه ارتودنسی و جراحی فک و صورت توسط شما همراهان عزیز، در این نوشتار سوالات شما از خانم دکتر مرضیه مرساقیان، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران پرسیده شده است. در ادامه به پاسخ این سوالات می پردازیم:

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک در تهران

شما تمام خدمات دندان را انجام می‌دهید؟

دکتر مرساقیان: تیم تخصصی ما بله کلیه خدمات تخصصی را انجام می‌دهند و ما در خدمتتان هستیم.

 

خب سی ثانیه منتظر شویم که تعداد افراد بیشتر شود و ما سؤالات شما را پاسخ دهیم؛ لطفاً سؤالات را به‌جای دایرکت در حین لایو بپرسید که سؤالات تکراری نباشند؛ لطفاً سؤالاتی که روتین است را همین‌جا بپرسید تا ما پاسخ دهیم؛ خب باز سلام عرض می‌کنم خدمت شما عزیزان، امروز در خدمتتان هستیم با لایو پرسش و پاسخ و سؤالاتی که به‌ طور روتین از ما در دایرکت می‌پرسند و ما باید تک‌تک جواب دهیم؛ بنده تصمیم گرفتم که لایو مشترکی بگذارم تا شاید این سؤالات در ذهن شما عزیزان باشد و پاسخ دهیم تا آن مسأله در ذهن شما حل شود.

صفحه اینساگرام دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تهران الهیه

هزینه درمان ارتودنسی

دکتر مرضیه مرساقیان: اکثر سؤال‌ها در مورد هزینه‌های درمان ارتودنسی است؛ واقعیت این است که درمان ارتودنسی بسته به افراد مختلف هزینه‌هایش متفاوت است؛ برای اینکه مشکل یک فرد با فرد دیگر فرق دارد؛ هزینه‌ها بر اساس:

  • مشکل دندانی 
  • نوع براکتی
  • سیستم درمانی

مشخص می‌شود؛ برای همین ما نمی‌توانیم هزینه‌ی دقیق را در دایرکت به شما بگوییم. هزینه‌ی دقیق را ما زمانی می‌توانیم بگوییم که شما را معاینه کنیم؛ شما حضوری تشریف بیاورید و بررسی‌های معاینه‌ی کلینیکی را روی شما انجام دهیم. برای همین اصرار به اینکه ما هزینه‌ی دقیق را به شما بگوییم؛ واقعاً تا معاینه‌ی کلینیکی انجام نشود؛ از دست ما بر‌نمی‌آید.

واقعیتش رنج قیمت‌ها متفاوت است؛ باز دارید هزینه‌های ارتودنسی را می‌پرسید واقعیتش بنده نمی‌توانم؛ اگر بنده به شما بگویم که ما رنج قیمتمان یا شروع قیمت‌هایمان برای هر فک از ۱۰ تومان است که ممکن است مشکل فکتان بیشتر باشد؛ زمانی که پیش متخصص‌های دیگر می‌روید مطمئناً متخصص‌ها رنج قیمتی که می‌دهند با بنده متفاوت است؛ اگر بنده به شما بگویم رنج قیمت یا شروع قیمت‌های ما مثلاً برای هر فک از ۱۰ تومان است؛ ممکن است شما که تشریف می‌آورید و معاینه می‌شوید؛ هزینه درمانتان ۱۵ تومان شود؛ بنابراین چون آن رنج قیمتی که بنده به شما گفته‌ام در ذهن شما بوده است؛ بنده شرمنده‌ی شما می‌شوم.

نحوه پرداخت هزینه های ارتودنسی (ارتودنسی اقساطی)

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران: نحوه‌ی پرداخت اما به این صورت است که وقتی‌که هزینه‌ی کلی برای شما مشخص شد؛ برای مشکل دندانی شما، برای فرد شما مشخص شد؛ ۴۰% هزینه‌ی کلی را در ابتدای درمان می‌گیریم و مابقی هزینه‌ در طول ویزیت‌های ماهیانه‌ای که شما تشریف می‌آورید پرداخت می‌شود؛ یعنی در طی پروسه‌ی چندماهه کاملاً هزینه‌ها به‌صورت قسطی پرداخت می‌شود.

 زمان و طول درمان ارتودنسی چه قدر است؟

دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی خانم در تهران: باز مثل هزینه‌های درمان طول درمان بستگی به مشکل درمانی شما، مشکل دندانی و ناهنجاری شما دارد.

ناهنجاری خفیف: درصورتی‌که ناهنجاری شما یعنی مشکل دندانی شما بی‌نظمی بسیار خفیفی داشته باشد؛ ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که ظرف سه تا مثلاً شش ماه این مشکل خفیف تا متوسط را رفع کنیم؛ یعنی تمام تلاشمان را می‌کنیم؛ تمام علممان، تمام وسیله‌هایمان را استفاده می‌کنیم که چه کار کنیم؟! این طول درمان را که می‌دانم برای همه‌ی شما یک معضل است کاهش پیدا کند؛

ناهنجاری زیاد: اما وقتی‌که ناهنجاری یا مشکل دندانی شما زیاد است و نیاز به کشیدن دندان دارید؛ به ناچار طول درمان کمی طولانی‌تر خواهد شد؛ وقتی‌که ما دندان را می‌کشیم؛ دندان مجبور است حرکت کند و این در اختیار ما نیست که مثلاً چه می‌گویند؟! سیستم فیزیولوژی بدن هر فرد متفاوت است و این حرکت در داخل استخوان به‌مرور انجام می‌شود؛ برای همین نمی‌توانیم از یک حدی زمان را کوتاه‌تر کنیم؛ ولی تمام تلاشمان را می‌کنیم که باز هم‌ زمان درمان را برای شما کوتاه کنیم.

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می‌شود؟

دکتر مرضیه مرساقیان: بنده این سؤالات را در پست‌ها پاسخ داده‌ام؛ اما باز هم می‌گویم در ارتودنسی برای اینکه دندان در داخل استخوان حرکت کند؛ نیاز به این دارد که لق شود تا حرکت کند. در نتیجه لق شدن دندان در درمان ارتودنسی طبیعی است.

و در بعضی از افراد این لق شدن قابل لمس‌تر است و در بعضی دیگر این لق شدن قابل تشخیص نیست؛ اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که سه ماه بعد از پایان درمان ارتودنسی این لق شدن کاملاً از بین می‌رود و دندان‌ها در داخل استخوان تثبیت می‌شوند.

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می‌شود؟

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

دکتر مرضیه مرساقیان: باور کنید ارتودنسی به نوبه‌ی خودش باعث پوسیدگی دندان شما نمی‌شود؛ اما چون یک وسیله‌ی خارجی در داخل دهان شما قرارگرفته است؛ بهداشت دهان شما بسیار اهمیت دارد؛ یعنی درصورتی‌که بهداشت را به‌خوبی رعایت نکنید؛ نخ دندان، مسواک و تمام آن پروسه‌های بهداشتی که ما در ابتدای درمان به شما توضیح می‌دهیم را رعایت نکنید؛ خب اطراف این براکت‌ها ممکن است آن جرم‌ها و پلاک‌های دندانی باقی بماند و باعث پوسیدگی دندان شود.

درصورتی‌که بهداشت را خوب رعایت کنید؛ ارتودنسی به نوبه‌ی خودش باعث پوسیدگی دندان شما نمی‌شود.

آیا درمان دندان‌های پوسیده و عصب‌کشی دندان را باید قبل از درمان ارتودنسی انجام داد؟

دکتر مرساقیان:بهتر است که تمام درمان‌های ترمیمی و عصب‌کشی قبل از درمان ارتودنسی انجام شود؛ اما در حین درمان ارتودنسی هم اگر شما دندان پوسیده دارید؛ ما می توانیم سیم را خارج ‌کنیم و شما دندان‌های پوسیده‌تان را درمان کنید؛ یعنی منافاتی با هم ندارد؛ اما اگر قصد این را دارید که دندانتان را روکش کنید؛ بهتر است که اجازه دهید درمان ارتودنسی شما تمام شود و درمان روکش، لمینیت و زیبایی‌تان را بعد از درمان ارتودنسی انجام دهید.

آیا درمان ارتودنسی برگشت پذیر است؟

دکتر مرضیه مرساقیان:این یک پروسه ای است که واقعاً باید توضیح داده شود؛ همان‌طور که پروسه‌های درمان ارتودنسی مهم است؛ نگهداری درمان ارتودنسی هم مهم است؛ یعنی:

درمان ارتودنسی ۵۰ درصد و نگهداری از آن هم ۵۰ درصد است؛ یعنی بعد از پروسه درمان ارتودنسی، نگه‌دارنده‌ای که یک سیم نازک است را پشت دندان‌هایتان قرار می‌دهیم که به عنوان پِرمَنت‌رتنشن (Permanet retention) است و یک نگه‌دارنده‌ی دائمی است؛ هرچقدر که بیشتر در داخل دهانتان باشد برگشت درمان کاهش پیدا می‌کند و اینکه در بعضی از افراد احتمال اینکه دندان‌ها سریع برگشت کند وجود دارد در بعضی‌ها هم خیر؛ حتی اگر نگه‌دارنده هم استفاده نکنند برگشت نمی‌کند.

اما چون ریسک است و مثلاً در هر فردی غیرقابل پیش‌بینی است که آیا درمان ارتودنسی برگشت می‌کند یا خیر؟! بهتر است که نگه‌دارنده را تا چندین سال بعد از اتمام درمان ارتودنسی به‌خوبی استفاده کنیم.

آیا درمان ارتودنسی برگشت پذیر است؟

آیا همراه با ایمپلنت می‌توانیم ارتودنسی انجام دهیم؟

دکتر مرضیه مرساقیان: پروسه‌‌ی ایمپلنت به این صورت است که یک میله‌ی تیتانیومی داخل فک شما جوش می‌خورد؛ ایمپلنت به نوبه‌ی خودش حرکت نمی‌کند و برعکس دندانی که می‌تواند در داخل استخوان حرکت کند ایمپلنت در داخل استخوان حرکت نمی‌کند؛ ولی با وجود ایمپلنت احتمال اینکه درمان ارتودنسی را بتوانید انجام دهید وجود دارد؛ بستگی به جا و محل ایمپلنت شما دارد؛ ما می‌توانیم دندان‌های اطراف ایمپلنت را حرکت دهیم؛ ولی ایمپلنت به نوبه خودش حرکت نمی‌کند.

بی‌نظمی‌های دندان را با ارتودنسی درمان کنیم یا کامپوزیت؟

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی ثابت در تهران: من به عنوان یک متخصص، پروسه‌ی درمانی که:

  1. هم باعث زیبایی دندان‌های شما شود.
  2. هم به‌سلامت دهان و دندان شما آسیبی وارد نکند.

را پیشنهاد می‌کنم؛ دیگر این تصمیم خود هر فرد است که چه سیستم درمانی را می‌خواهید انتخاب کنید؛ من به عنوان یک متخصص مسئول هستم که به شما اطلاعات دقیقی دهم و شما را به سمت پروسه‌ای هدایت کنم که بتوانید دندان‌های خودتان را برای مدت طولانی‌تری در دهان خود نگه‌دارید؛ برای همین وقتی دندان‌های بی‌نظم و نامرتب دارید؛ بهترین ترتیب درمان این است که شما گام ‌به ‌گام حرکت کنید.

ممکن است یکسری از پزشک‌ها واقعاً نمی‌دانم پزشک‌هایی هستند که وجدان کاری دارند یا ندارند؟! از طرف دیگر بعضی‌ها هم هستند که اصرار می‌کنند که اگر شما انجام ندهید ما می‌رویم و جای دیگری انجام می‌دهیم؛ مطمئناً خب آن افراد چه‌کار می‌کنند؟ مثلاً برایشان ممکن است کامپوزیت یا لمینیت انجام دهند؛ ولی زمانی که شما دندان‌های نامرتب خودتان را با کامپوزیت ترمیم می‌‌کنید؛ یعنی ظاهر آن را درست می‌کنید دچار چه می‌شود؟

  • دندان یا تراش می‌خورد
  • یا ضخامت بسیار زیاد از کامپوزیت روی دندان شما قرار می‌گیرد

این ضخامت بسیار زیاد مطمئناً باعث می‌شود که نتوانید پروسه‌ی بهداشتی را خوب رعایت کنید و نتوانید نخ دندان را راحت بکشید؛ احتمال پوسیدگی بسیار بالا می‌رود و در اصل ما داریم به‌نوبهخود دندان خودمان را به سمت چه؟ به سمت ترمیم، عصب‌کشی، کشیدن و ایمپلنت سوق می‌دهیم. درصورتی‌که وقتی‌ درمان ارتودنسی را در یک دوره‌ی کوتاه انجام دهید؛ حتی اگر کامل هم انجام ندهید؛

خب باز هم آن پروسه‌ی بی‌نظمی حداکثر کاهش پیدا می‌کند و دندانتان کمتر تراش می‌خورد و بعد می‌توانید چه‌کار کنید؟ درمان کامپوزیت و ایمپلنتی که دوست دارید را برای ظاهرتان انجام دهید؛ ولی بنده به عنوان یک متخصص توصیه می‌کنم؛ اینکه اول سلامت دندان‌ها و بعد زیبایی دندان‌ها برایتان مهم باشد. سلامت و زیبایی می‌تواند در کنار هم برای شما به دست آید؛ وقتی‌که پروسه‌های درمانی را به ترتیب و طبق روال روتین آن انجام دهید.

بی‌نظمی‌های دندان را با ارتودنسی درمان کنیم یا کامپوزیت؟

 یکسری از افراد سؤال پرسیده‌اند و بیشتر افرادی هستند که بچه دارند؛ می‌گویند که

آیا شیشه شیر، پستانک و مکیدن انگشت شصت باعث نامرتبی دندان‌ها در آینده می‌شود؟

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی کودکان در تهران: به تازگی‌ در بازار سرهای پستانک و شیشه شیرهای مخصوص ارتودنسی آمده است؛ اما یک‌چیز را در نظر داشته باشید اگر تا ۶ سالگی یعنی تا زمانی که اولین دندان دائمی قدامی که در فک پایین و بالا رویش پیدا می‌کند؛ از شیشه شیر پستانک استفاده ‌شود که قطعاً نمی‌شود؛ هیچ مشکلی در نظم دندان‌ها توسط این وسیله‌ها اتفاق نمی‌افتد.

اما اگر مثلاً کودکی شصت می‌خورد و این مکیدن انگشت شصت او تا سالیان سال ادامه دارد؛ یعنی مثلاً تا بعد از سن شش الی هفت‌سالگی، می‌تواند باعث ناهنجاری‌های دندانی‌اش شود؛ پس بهتر است تا قبل از شش‌سالگی کلیه‌ی این شصت خوردن و شیشه شیر و … ترک شود  تا باعث ناهنجاری‌های دندانی‌اش نشود. دکتر مرضیه مرساقیان در زمینه ارتودنسی پیشگیری در کودکان نیز فعالیت دارند.

 انگشت شصت، بنده گفتم که اگر انگشت شصت به‌صورت طولانی‌مدت بعد از شش‌سالگی بعد از رویش دندان‌های قدامی، دندان‌های سانترال یا قدامی انگشت شصت خورده شود؛ می‌تواند باعث شود که فاصله‌ای بین دندان‌های بالا و پایین ایجاد شود یا اینکه رشد فک پایین کاهش پیداکرده و از فک بالا عقب بماند؛ ولی تا قبل از شش‌سالگی روی دندان‌ها اثری ندارد.

 اما قبل از آن مشکلی مثل ناهنجاری‌های دندانی بر اثر این وسیله‌ها اتفاق نمی‌افتد؛ ممکن است به صورت ژنتیکی شما بی‌نظمی دندانی یا ناهنجاری فکی داشته باشید؛ این موضوع ربطی به آن شیشه شیر و پستانک ندارد؛ خب حالا اگر سؤالی دارید لطفاً برای بنده بنویسید که پاسخ دهم.

آیا در طی درمان ارتودنسی می‌توان عمل بینی انجام داد؟

دکتر مرضیه مرساقیان: ما توصیه می‌کنیم که کلیه‌ی کارهای زیبایی بعد از درمان ارتودنسی انجام شود؛ اما بسیاری از بیماران عمل بینی هم انجام داده‌اند؛ چون حالا اگر خیلی حرکت‌های محدودی باشد؛ مشکلی در طی درمان ارتودنسی نیست که شما عمل بینی را در طی درمان ارتودنسی انجام دهید.

 ارتودنسی دو در چهار چیست و هزینه‌ی آن به چه صورت است؟

دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی لینگوال در تهران: هزینه‌ها را که باز بنده خدمتتان می‌گویم تا معاینه انجام نشود؛ به شما به‌طور دقیق گفته نمی‌شود و حتماً باید شما معاینه شوید و ناهنجاری‌تان مشخص شود؛ ارتودنسی دو در چهار برای کودکان است و برای بزرگ‌سالان نیست؛ هنوز دندان‌ها به طور کامل رویش پیدا نکرده است؛ ما می‌خواهیم آن نظم را در قسمت قدامی دندان‌ها ایجاد کنیم؛ به همین دلیل ارتودنسی دو در چهار را انجام می‌دهیم؛ برای سن بزرگ‌سال زیاد توصیه نمی‌شود.

 با ارتودنسی می‌توان جراحی دندان عقل انجام داد؟

دکتر مرضیه مرساقیان: چرا نشود؟! با ارتودنسی می‌توان جراحی دندان عقل انجام داد؛ در طی پروسه‌ی ارتودنسی، حتی قبل از آن یا بعد از آن و ما کاری به دندان عقل نداریم و ما فقط زمانی که عکس پایانی را می‌گیریم؛ او پی جی (Opg) که در پایان درمان ارتودنسی گرفته می‌شود؛ درصورتی‌که موقعیت دندان عقل نامناسب باشد؛ توصیه می‌کنیم که بکشید که احتمال اینکه بخواهد اثری را روی دندان‌های ارتودنسی شده انجام دهد کاهش یابد؛ بله در طی ارتودنسی می‌شود دندان عقل را جراحی کرد مشکلی ندارد.

ارتودنسی سریع چیست؟

دکتر مرضیه مرساقیان: اگر ارتودنسی سریع را در پیج ما دیده‌اید منظورمان این است که هر نوع ناهنجاری که شما داشته باشید؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن ما برای آن ناهنجاری هر کاری انجام می‌دهیم، مثلاً اگر بی‌نظمی خفیفی داشته باشید ما تمام راهکارها را انجام می‌دهیم که زیر شش ماه این درمان را برای شما انجام دهیم.

ارتودنسی سریع یعنی تمام راهکارهایی را استفاده کنیم که درمان مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شود.

چه‌کار می‌کنید که سرعت ارتودنسی شما کمتر است؟

خب واقعیت این است که چند دلیل وجود دارد که ما درمانمان را در کوتاه‌ترین زمان نسبت به بعضی متخصصین دیگر انجام دهیم؛ یکی اینکه ۹۹ یا ۱۰۰ درصد پروسه‌ی درمان بیماران را خودم پیش می‌برم؛ یعنی به دستیارم موکول نمی‌کنم؛ وقتی‌که بنده بالای سر بیمار می‌نشینم؛ ممکن است که آن لحظه یک طرح درمان جدید، یک حرکت جدید را بر اساس علمی که دارم در پروسه‌ی درمان به کار ببرم.

مثلاً سه الی چهار حرکت را با هم انجام دهم؛ شخصی که کار به دستیارش می‌دهد ممکن است دقت او آن‌قدر نباشد یا مثلاً به ماه‌های بعد موکول کند؛ بنده سعی می‌کنم تا جایی که امکان دارد؛ تمام حرکت‌هایی که باعث کوتاه شدن درمان می‌شود را در یک جلسه یا چند جلسه با هم انجام دهم که آن پروسه کوتاه‌تر شود.

سیستم براکتی (Bracket) هم که استفاده می‌کنیم؛ سیستمی است که بنده باز توصیه می‌کنم؛ عزیزان سیستمی را که ارتودنسی معمول است استفاده کنند؛ به این دلیل که تحت ارتودنسی معمول حرکت سریع‌تر انجام می‌شود؛ درست است که پروسه‌هایی مثل ارتودنسی شفاف ، اَلاینرها معرفی می‌شوند؛ اما واقعیت امر بنده اَلاینرها را برای بی‌نظمی‌های متوسط تا شدید اصلاً پیشنهاد نمی‌کنم.

پروسه‌ی درمان هم آن‌قدر کوتاه نمی‌شود و حتی ممکن است طولانی‌تر شود؛ به این دلیل که تحت کنترل بنده نیست؛ پروسه‌ی ارتودنسی اَلاینر شفاف توسط ماشین‌ها و کامپیوترها طراحی می‌شود؛ در هر فک حرکت‌ها پیش‌بینی و انجام می‌شود؛ اما وقتی‌که بنده در درمان ارتودنسی خودم بالای سر بیمار نشسته‌ام و ماهانه حرکت‌هایی که مورد نیاز است را انجام می‌دهم؛ هم زمانش کوتاه‌تر می‌شود و هم مطمئناً در پروسه‌ی درمان به دندان کمتر فشار وارد می‌شود.

ببخشید بنده وقتی توضیح می‌دهم شما سؤال می‌پرسید؛ بنده متوجه نمی‌شوم؛ اگر امکان دارد دوباره سؤالاتتان را تکرار کنید تا بنده ببینم که شما چه پرسیده‌اید؟! خوب دوستانی که سؤالاتشان پاسخ داده نشده است اگر امکان دارد لطفاً دوباره آن سؤال را مطرح کنند که بنده بتوانم پاسخگو باشم.

زودترین زمانی که از ارتودنسی می‌توان نتیجه گرفت چند ماه است؟

سابقه کاری دکتر مرضیه مرساقیان

بنده تقریباً از سال ۹۱ مشغول به کار هستم و تقریباً می‌شود ۱۰ یا ۱۱ سال؛ خب تا دو سه دقیقه‌ی دیگر اگر سؤالی دارید بنده در خدمت هستم؛ 

آیا می توان ارتودنسی یک دندان انجام داد یا خیر؟

دکتر مرضیه مرساقیان: در سن بزرگ‌سالی یعنی بعد از اینکه تمام دندان‌ها رویش پیدا کردند؛ ما ارتودنسی تک دندان نداریم و اگر هم که داشته باشیم؛ نتیجه‌ی خوبی ندارد؛ به خاطر اینکه زمانی که یک‌دندان بی‌نظم داشته باشیم؛ آن دندان حتماً فضای کافی نداشته که در جای صحیح خودش قرار بگیرد؛ بنده وقتی می‌خواهم این دندان را مساوی با سایر دندان‌ها قرار دهم.

باید به دندان‌های کناری آن هم نیرو وارد کنم و فضا بگیرم تا بتوانم این دندان را در محل صحیح خود قرار دهم؛ به این دلیل برای اینکه حتی یک‌دندان سر جای خودش قرار گیرد؛ باید کل آن فک درمان ارتودنسی شود؛ چون هر دندان زنجیره‌وار به دندان کناری‌اش مرتبط است و بنده مجبور هستم برای اینکه دندان‌ها را سر جای خودشان قرار دهم؛ به خاطر همان یک دندان سایر دندان‌ها را هم درگیر درمان ارتودنسی کنم.

بسیاری از افراد می‌گویند که ما یکی از دندان‌هایمان فقط نامرتب است آیا نیاز است که کل فک را درمان ارتودنسی کنیم؟

برای همان یک‌دندان هم نیاز به این است که کل فکی که دندان در آن قرار دارد تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد؛ اصلاً ارتودنسی تک دندان نداریم؛ حتماً باید کل دندان‌ها تحت درمان ارتودنسی ثابت قرار گیرد.

آیا می توان درمان ارتودنسی تک فک را انجام داد یا خیر؟

دکتر مرضیه مرساقیان: باید به شما بگویم که درمان ارتودنسی فک تحت شرایط خاصی بله قابل انجام است؛ باید تشریف بیاورید و ویزیت شوید؛ در صورتی که قابل انجام باشد؛ ما در خدمتتان هستیم و تک فک هم برای شما انجام می‌دهیم.

شما عزیزان می توانید جواب سوالات خود در مورد ارتودنسی همراه با جراحی فک را از صفحه جراحی فک و صورت همراه با ارتودنسی توسط دکتر مرضیه مرساقیان و دکتر میهمان لایو ایشان مشاهده فرمایید.

گرفتن نوبت مراجعه به مطب دکتر مرضیه مرساقیان

با شماره‌هایی که در داخل پیج هست تماس بگیرید؛ ما در خدمتتان هستیم و به شما وقت مشاوره‌ی حضوری داده می‌شود.

رنج سنی برای درمان ارتودنسی

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی متحرک در تهران: ببینید ما محدودیت سنی در درمان ارتودنسی نداریم؛ ولی هرچقدر که سن بیشتر می‌شود؛ اگر دقت کنید در بچه‌ها درمان ارتودنسی بسیار راحت‌تر و با درد کمتر انجام می‌شود؛ ولی ما تا زمانی که هرکسی در فک خودش دندان داشته باشد؛ دندان‌ها سالم و در بستر استخوانی سالم و لثه‌ها سالم باشند؛ ما می‌توانیم حرکت ارتودنسی را انجام دهیم؛ یعنی ارتودنسی محدودیت سنی ندارد و بنده تا سن ۶۰ سالگی هم بیمار ارتودنسی داشته‌ام و نتیجه‌ی بسیار خوبی هم گرفته‌اند.

 ارتودنسی تا چندسالگی جواب می‌دهد؟

تا آخر عمر در صورتی که دندان‌ها در بستر استخوانی سالم باشند؛ ما می‌توانیم دندان‌های مرتب را به شما هدیه دهیم.

فرمودند که اگر نتیجه می‌دهد که پیش شما بیایم؟ خب تشریف بیاورید إن شاء الله که نتیجه می‌دهد؛ ما بیماری نداشته‌ایم که نتیجه نگیرد؛ سعی می‌کنیم که به نتیجه‌ای که مناسبتان است برسید.

جمع بندی

دکتر مرضیه مرساقیان: اگر سؤالی دارید باز بنده در خدمتتان هستم؛ باز تکرار می‌کنم هزینه‌ها بعد از معاینه حضوری مشخص می‌شود؛ در مورد درد در طی درمان ارتودنسی باید بگویم که در هر فرد با فرد دیگری متفاوت است؛ می‌توانم بگویم بسیاری از افراد بالای ۸۰ درصد تجربه‌ی درد ندارند؛ اما در بعضی از افراد ممکن است تجربه‌ی درد باشد؛ مخصوصاً در دو سه روز اولی که بعد از ویزیت‌های ماهانه تشریف می‌آورید؛ ممکن است چون ما سیم‌ها را عوض و سفت می‌کنیم؛ تجربه‌ی درد داشته باشید که آن‌قدر شدید نیست و می‌تواند با یک استامینوفن ساده هر ۸ ساعت، درد خفیف را هم از بین برد.

 اگر سؤالی ندارید؛ بنده از خدمت شما مرخص می‌شوم؛ ان شاالله توانسته باشم که پاسخ سؤالات شما را بدهم؛ خوشحال شدم از مصاحبت با شما، به امید دیدار مجدد.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.