درمان و اصلاح فک با ارتودنسی بدون جراحی

بعضی از بیماران ما در مطب دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران پیام‌هایی را ارسال کرده‌اند؛ مبنی بر اینکه لب بالای آن‌ها به سمت داخل است یا می‌تواند برعکس باشد. چانه عقب است یا اصلاً گردن ندارند و همه‌ی آن تبدیل به غبغب شده است، از ما پرسیده اند که چگونه می شود درمان و اصلاح فک را با ارتودنسی بدون جراحی انجام داد. در این مقاله در خصوص درمان این بیماران برای شما صحبت خواهیم کرد.

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک در تهران

اگر لب و چانه‌ی استاندارد ندارید راه حل چیست؟

ببینید ارتودنسی به این طریق خواهد بود که ما وقتی روی بافت سخت کار می‌کنیم که دندان‌ها است؛ می‌توانیم اثر آن را روی بافت نرم که لب است ببینیم. حالا یعنی چه؟ ببینید ما دندان‌ها را به سمت جلو می‌آوریم. وقتی دندان‌ها به سمت جلو می‌آید؛ لب بالا هم به سمت جلو می‌آید. حالا اگر بیماری به ما مراجعه کند که لب بالای او خیلی بیرون زده باشد و این حالت را دوست نداشته باشد.

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران برای درمان بیمار با بیرون زدگی لب بالا می گوید:

برای درمان این بیمار، دندان‌هایی که در فک بالا و در عقب بوده و از نظر ما بی‌ارزش هستند؛ کشیده می‌شوند و دندان‌های جلو به سمت عقب برده می‌شود. وقتی دندان‌های جلو به سمت عقب برده می‌شوند؛ به‌تبع آن لب بالا هم به سمت عقب می‌رود. پس اینجا بر اساس شرایط بیمار ما تصمیم می‌گیریم؛ بیماری که لب او بیرون زده باشد؛ از دندان‌های او می‌کشیم و دندان‌ها را به سمت عقب می‌بریم.

آیا متخصص ارتودنسی به هر اندازه‌ای که بخواهید می‌تواند لب، دندان یا فک را به سمت جلو یا عقب ببرد؟

شاید سوال شما این باشد که آیا شما به هر اندازه‌ای که بخواهید می‌توانید لب، دندان یا فک را به سمت جلو یا عقب ببرید؛ نسبت به صلاحدیدی که برای بیمار در نظر می‌گیرید؟
بر اساس شرایط بیمار، طرح درمانی که برای او در نظر می‌گیریم؛ به این طریق خواهد بود که اگر لب او عقب هست آن را جلو می‌آوریم. اگر لب او جلو است آن را عقب می‌بریم. حالا با درمان‌های ارتودنسی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بسیاری از بیماران امروزه دوست دارند که لب‌های برجسته داشته باشند یا برعکس لب‌های آن‌ها مثل سیاه‌پوستان خیلی برجسته است و دوست دارند لب‌های آن‌ها به عقب برده شود؛ دندان که به سمت عقب می‌رود به‌تبع لب هم به سمت عقب می‌رود؛ ما ۲ الی ۱۰ سال بعد بیمار را پیش‌بینی می‌کنیم. با همان طرح درمانی که روز اول چیده‌ایم.

بهترین سن مراجع به متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی و جراحی انحراف فک

یک خطی را داریم که از چانه تا بینی کشیده می‌شود؛ وقتی‌که ما خطی را از چانه به بینی وصل می‌کنیم؛ دو تا لب باید مختصری عقب‌تر از این باشند ولی زیاد خیر؛ در مواردی که لب خیلی عقب است. ما می‌توانیم با ارتودنسی کاری کنیم که فک بالا را به سمت جلو بیاوریم. در واقع می‌خواهم این مطلب را بیان کنیم که ارتودنسی دقیقاً روی بافت نرم صورت روی کل صورت، گونه، چانه و تمام اجزا تأثیر می‌گذارد.
پس از لحاظ زیبایی خیلی به نفع شخص خواهد بود؛ چون فک او عقب است و دندان‌ها عقب یا جلو است؛ در نهایت گونه‌های بیمار بیرون میزند و تنظیم می‌شود؛ همه‌چیز طبیعی و نرمال خواهد شد. البته اگر انحراف فکین زیاد باشد باید ارتودنسی و جراحی فک انجام شود، زیرا این روش پاسخگو نمی‌باشد.

درمان فک پایین در صورت کوچک و عقب بودن با ارتودنسی بدون جراحی فک

در حالت دیگر بیماری را در نظر بگیرید که فک پایین کوچک و عقب است؛ ما توانستیم فک را با دستگاه‌های ارتودنسی به سمت جلو بیاوریم؛ وقتی‌که فک به سمت جلو می‌آید؛ تمام اجزاء صورت را هم با خودش به سمت جلو می‌آورد.
کلیه دستگاه هایی که ما در مطب استفاده می کنیم از نوع داخل دهانی می‌باشند. امروزه بچه‌هایی که به مطب ما می‌آیند از دستگاه‌های خارج دهانی استفاده نمی‌کنند؛ چون نمای خارج دهانی دارد. آن نسل قدیم دیگر گذشته است؛ شاید نسل‌های قدیم همکاری بهتری می‌کردند. از دستگاه‌های خارج دهانی استفاده می‌کردند؛ ولی نسل جدید اصلاً این کار را نمی‌کنند. امروز دستگاه را به آن‌ها بدهیم؛ پدر و مادر فردا می‌گویند که کودک ما از این دستگاه استفاده نمی‌کند.

درمان فکین در صورت کوچک و عقب بودن با دستگاه ارتودنسی | دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران

می‌توانند دستگاه را در دهان بگذارند و بردارند و هیچ نمای خارج دهانی ندارد؛ نمای خارجی دهانی‌ را وقتی بیمار به مدرسه می‌رود و می‌خواهد در جامعه زندگی کند خیلی نمی‌پسندد. شاید نسل‌های قدیم آن را می‌پسندیدند و می‌گذاشتند؛ ولی نسل جدید این‌طور نیستند و این دستگاه‌ها را نمی‌گذارند. دستگاه‌های داخل دهانی دیده نمی‌شود؛ مگر این‌که بیمار دهانش را باز کند و مخاطب آن را می‌بیند. اگرچه می‌تواند در مدرسه آن را نگذارد؛ بعدازظهر در خانه استفاده کند و در هنگام خواب هم بگذارد؛ ما با این دستگاه‌های ارتودنسی می‌توانیم فک‌های بیمار را حرکت دهیم.

مدت زمان استفاده از دستگاه ارتودنسی در طول روز برای درمان و اصلاح فک

سوال بیشتر بیماران این است که در ۲۴ ساعت چند ساعت باید از این دستگاه استفاده کنند تا سریع‌تر نتیجه بگیرند؟
به بیمار می‌گوییم که همیشه جزء در موقع غذا خوردن و ورزش از این دستگاه استفاده کند؛ چون با این دستگاه نمی‌توانند غذا بخورند. البته منظورم دستگاه متحرک است نه دستگاه ثابت؛ دستگاه ثابت که همیشه روی دندان‌ها ثابت‌شده و بیمار هیچ اختیاری ندارد. روی دندان‌هایش ثابت است؛ دستگاه متحرک را می‌تواند بگذارد و بردارد؛ این دستگاه متحرک را هرچه بیشتر بگذارد بهتر است؛ جزء موقع غذا خوردن و ورزش.

سخن آخر

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که شما پدرها و مادرهای عزیز که سرپرستی اولادی را به عهده گرفته‌اید؛ می‌توانید خیلی زودتر و در سنین ۷ تا ۱۲ سالگی به مشکل بچه‌ها رسیدگی کنید که وقتی بزرگ می‌شوند؛ دیگر این مسائل و مشکلات را نداشته باشند و در جامعه به‌راحتی زندگی کنند. جهت مشاوره و نوبت دهی با دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی درتهران می توانید از طریق راه های ارتباطی که در سایت ذکر شده است اقدام نمایید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.