هدگیر ارتودنسی چیست؟

به احتمال زیاد دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران و یا دندانپزشک متخصص شما، در روند درمانتان هدگیر تجویز کرده است و اکنون سؤال شما این است که هدگیر ارتودنسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ فواید و مزایای آن چیست؟ آیا انواع مختلف دارد؟ و بهترین زمان استفاده از آن چه زمانی است؟

متخصصین ارتودنسی با هدف تغییر مکان دندان‌ها و فک‌ها، برای مواردی که بریس‌ها نیروی کافی را تامین نمی‌کنند، از هدگیر ارتودنسی استفاده می‌کنند. هدگیر ارتودنسی یکی از وسایل معمول در ارتودنسی است که به‌خصوص در اصلاح ناهنجاری‌های فکی مانند: اوربایت و آندربایت شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از هدگیر ارتودنسی به‌صورت عمده در نوجوانان و کودکان انجام می‌شود.

اصلاح ناهنجاری های فکی با هدگیر ارتودنسی | دکتر مرضیه مرساقیان

هدگیر ارتودنسی چیست؟

دستگاه هدگیر ارتودنسی یک وسیله ترمیمی در حوزه ارتودنسی است که به‌طور کلی برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و فکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدگیر ارتودنسی به شکل یک سیستم کامل، تشکیل شده از بندها، پیچ‌ها و فلزهاست که به دندان‌ها و فک‌های بیمار نصب می‌شود تا نیروی لازم برای جابجایی دندان‌ها و فک‌ها را اعمال کند.

از هدگیر ارتودنسی و ارتودنسی ثابت برای تصحیح مشکلات مانند: ناهنجاری‌های فکی، جلو یا عقب بودن بیش از حد دندان‌ها و فکین، و سایر نقص‌های دندانی و فکی استفاده می‌شود. هدگیر ارتودنسی کمک می‌کند تا با ایجاد نیرو و فشار متناسب، دندان‌ها و فک‌ها به موقعیت‌های صحیح منتقل شوند و ناهنجاری‌های آن‌ها تصحیح شوند. استفاده از هدگیر ارتودنسی ممکن است در مدت معینی انجام شود و بسته به شدت ناهنجاری و نیازهای هر بیمار، طرح درمانی خاص اعمال می‌شود.

همچنین، دقت و توجه به دستورات پزشک متخصص ارتودنسی برای استفاده و مراقبت از هدگیر ارتودنسی بسیار مهم است تا فرآیند درمان به خوبی انجام شود. شما همراهان عزیز برای مطالعه بیشتر در مورد انواع روش‌های ارتودنسی می‌توانید به صفحات (ارتودنسی ثابت در تهران)، (ارتودنسی متحرک در تهران) و (ارتودنسی شفاف در تهران) مراجعه کنید.

مزایا و معایب دستگاه هدگیر چیست؟

دستگاه هدگیر ارتودنسی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم:

مزایای هدگیر ارتودنسی

  • هدگیر ارتودنسی برای تصحیح ناهنجاری‌های دندانی و فکی که به تکنیک‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، بسیار موثر است.
  • استفاده از هدگیر می‌تواند به تصحیح و ایجاد تعادل در شکل ظاهری کمک کند.
  • در برخی موارد، هدگیر ارتودنسی به جای جراحی می‌تواند برای رفع مشکلات دهان و فکی مورد استفاده قرار گیرد و به طور کلی از نیاز به جراحی جلوگیری کند.
  • هدگیر ممکن است به بهبود مشکلات جویدن و گاز گرفتن کمک کند.

معایب هدگیر ارتودنسی

  • استفاده از هدگیر ممکن است باعث عدم راحتی و احساس محدودیت در حرکت صورتی شود.
  • به دلیل ابزارهای بزرگ و قابل مشاهده، استفاده از هدگیر ممکن است در شکل ظاهری فرد تأثیر بگذارد.
  • برای اثربخشی بهتر درمان، نیاز به استفاده منظم و مراقبت دقیق از هدگیر وجود دارد.
  • هنگام استفاده از هدگیر، بیمار ممکن است محدودیت در خوردن و صحبت کردن داشته باشد.
  • استفاده از هدگیر در ابتدا ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در بیمار شود.

مزایا و معایب دستگاه هدگیر چیست؟

انواع هدگیر ارتودنسی

در ارتودنسی، دستگاه هدگیر به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود که با توجه به شرایط بیمار، نوع مناسبی انتخاب می‌شود. در زیر انواع مختلف هدگیر را معرفی می‌کنم:

هدگیر گردنی ارتودنسی

این نوع هدگیر گردنی، به نسبت دیگر انواع هدگیرها، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بندهای گردنی آن به دندان‌ها متصل می‌شود. در مواردی که فک پایین به طور غیرطبیعی از فک بالا فاصله دارد، هدگیر گردنی بسیار مؤثر است. این دستگاه با ایجاد فشار بر روی فک‌ها، رشد فک بالا را مساوی با رشد فک پایین می‌کند.

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی کودکان در تهران:

هدگیر گردنی به‌خوبی به درمان ناهنجاری‌های اوربایت کمک می‌کند و در موارد لزوم، دندان‌های پسین را در موقعیت صحیح نگه دارد.

هدگیر پس سری ارتودنسی

این نوع هدگیر شبیه به هدگیر گردنی دارد؛ اما در بالای سر نصب می‌شود و از رشد عمودی فک بالا جلوگیری می‌کند. افرادی که ارتفاع فک و لثه آن‌ها زیاد است، برای استفاده از این دستگاه مناسب هستند.

هدگیر معکوس ارتودنسی

این دستگاه دارای یک یا دو پد است که بر روی چانه و پیشانی قرار می‌گیرد. این هدگیر به نام هدگیر کلاس ۳ نیز شناخته می‌شود و برای درمان ناهنجاری‌های آندربایت استفاده می‌شود.

هدگیر ترکیبی ارتودنسی

این نوع هدگیر از ترکیب هدگیر گردنی و پس سری تشکیل شده است و دارای یک نوار در بالای سر و یک نوار در پشت گردن است. این دستگاه با اعمال فشار از دو جهت بالا و پشت سر، دندان‌ها را به سمت عقب حرکت می‌دهد.

انواع هدگیر ارتودنسی

هزینه نصب هدگیر ارتودنسی چقدر است؟

هزینه نصب هدگیر (Orthodontic headgear) ممکن است بسیار متغیر باشد و از موارد مختلفی تأثیر بگیرد. برخی از عواملی که می‌توانند بر هزینه نصب هدگیر ارتودنسی تأثیر داشته باشند عبارتند از: نوع هدگیر، مدت زمان درمان، محل کلینیک یا مطب، نیاز یا عدم نیاز به تجهیزات دیگری همچون براکت‌ها، سیم‌های ارتودنسی، تجربه و شهرت دندانپزشک.

پس به طور کلی لازم است برای دقیق‌تر دانستن هزینه، با یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشورت کنید؛ اما لازم است بدانید که دکتر مرساقیان کلیه خدمات مربوط به درمان ارتودنسی را به صورت قسطی برای شما بیماران عزیز انجام می‌دهند. برای مطالعه بیشتر به (ارتودنسی اقساطی در تهران) و (قیمت ارتودنسی در تهران) مراجعه کنید.

هدگیر ارتودنسی در چه سنی استفاده می‌شود؟

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی پیشگیری تهران:

استفاده از هدگیر ممکن است در انواع مختلف سنی انجام شود؛ اما به طور عمومی، این دستگاه بیشتر در دوره‌های رشدی کودکی و نوجوانی برای تصحیح ناهنجاری‌های دندانی و فکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقیقاً تعیین اینکه هدگیر، چه موقع و در چه سنی استفاده شود، بسته به نوع ناهنجاری و نیازهای درمانی هر فرد متفاوت است.

استفاده از هدگیر ارتودنسی در اوایل نوجوانی (سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی) معمول است؛ زیرا در این دوره رشدی، استخوان‌ها و بافت‌های دهانی هنوز در حال تغییر و رشد هستند که این امکان را می‌دهد تا تغییرات مورد نیاز در موقعیت دندان‌ها و فک‌ها ایجاد شود. هدف اصلی از استفاده از هدگیر در این دوره، جلوگیری از ایجاد ناهنجاری‌های جدی‌تر و تصحیح مشکلات قابل درمان در دوره‌های بعدی است.

با این حال، در برخی موارد، استفاده از هدگیر ممکن است در دوره‌های پیش از نوجوانی یا حتی در بزرگسالی نیز انجام شود. همچنین، هر موردی به تشخیص دندانپزشک ارتودنسی و نیازهای خاص هر فرد بستگی دارد. برای تعیین زمان مناسب استفاده از هدگیر ارتودنسی، بهتر است با یک متخصص دندانپزشک ارتودنسی مشورت کنید تا توصیه‌های وی را در این خصوص بشنوید.

تضمین بهترین قیمت و کیفیت ارتودنسی در تهران | دکتر مرضیه مرساقیان

کلام آخر

در این مطلب از سایت دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی تک فک و ارتودنسی تک دندان در تهران به این موضوع که هدگیر ارتودنسی چیست؟ پرداختیم. گفته شد که هدگیر ارتودنسی یک دستگاه مهم در ارتودنسی است که به تصحیح ناهنجاری‌های دندانی و فکی کمک می‌کند. این دستگاه به اختصار “هدگیر” هم شناخته می‌شود و در انواع مختلفی مانند: هدگیر گردنی، پس سری، معکوس و ترکیبی وجود دارد.

استفاده از هدگیر معمولاً در دوره نوجوانی و کودکی انجام می‌شود، به ویژه در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی. این دستگاه با اعمال فشار و کشیدگی بر روی فک‌ها و دندان‌ها، تغییرات موردنظر را ایجاد می‌کند. برای مراقبت از هدگیر، پیروی از دستورات پزشک ارتودنسی و تمیز نگه داشتن دقیق دستگاه بسیار اهمیت دارد. همچنین، جلوگیری از فشار زیاد، سایش ناخواسته و مراجعات منظم به پزشک ارتودنسی جزء مراقبت‌های اساسی می‌باشند تا اثربخشی درمان حفظ شود.

برای دریافت نوبت و همچنین انجام مشاوره می‌توانید با شماره: ۰۹۱۰۹۲۸۲۰۳۱ در تماس باشید و یا به آدرس: (تهران – خیابان شهید فیاضی (فرشته) – پلاک ۲۸ – ساختمان رودیوم – طبقه ۵ – واحد۵۳) مراجعه کنید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.