ارتودنسی و جراحی انحراف فک

ارتودنسی و جراحی انحراف فک، دو روش مکمل برای درمان انحرافات فکی در افراد است که توسط دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در شمال تهران با جدیدترین متدها و دستگاه‌های روز دنیا انجام می‌شود.

همواره سؤالات پرتکراری توسط شما همراهان عزیز از خانم دکتر مرساقیان پرسیده می‌شود. سؤالاتی مانند: چرا فک انحراف دارد؟ علل بروز این اتفاق چیست؟ آیا درمان دیرهنگام انحراف فک عوارض دارد؟ در این مقاله به‌تمامی سؤالات شما درباره ارتودنسی و جراحی انحراف فک پاسخ خواهیم داد.

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک در تهران

سخت‌ ترین نوع ناهنجاری‌های فک و دندان کدام است؟ و علت آن چیست؟

بیمارانی به ما مراجعه می‌کنند که فک پایین آنها به راست یا به چپ یا به جلو انحراف دارد؛ این یکی از سخت‌ترین نوع ناهنجاری‌هایی است که معمولاً ما با آن روبرو هستیم؛ علت این موضوع می‌تواند عوامل مختلفی باشد که دست‌به‌دست هم داده‌اند و این مشکل به وجود آمده است که در ادامه علل به‌وجودآمدن این ناهنجاری‌ها توضیح داده شده است.

اینستاگرام دکتر مرضیه مرساقیان

۱. خوردن ضربه به‌صورت و انحراف فک

یکی از عوامل این است که بیمار ضربه خورده است؛ به طور مثال در سنین کودکی به سمت چپ یا راست صورت او ضربه خورده است؛ این ضربه ممکن است که در یک الی دو سال بعد باعث انحراف فک پایین شود.

والدین عزیز در صورت ضربه خوردن به‌صورت فرزندتان با مراجعه به‌موقع در سنین پایین به دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی کودکان در تهران، می‌توانید از وخیم شدن انحراف فک و نیاز به جراحی‌های دشوار در بزرگسالی جلوگیری کنید.

۲. مشکل تنفس دهانی یا مشکل انگشت مکیدن

یکی دیگر از مشکلات این است که بیمار تنفس دهانی یا مشکل انگشت مکیدن داشته باشد؛ زمانی که بیمار تنفس دهانی دارد فک بالا کوچک است؛ فک بالا که کوچک باشد؛ فک پایین با فک بالا نمی‌تواند هماهنگ شود؛ وقتی‌که نتواند هماهنگ شود؛ به راست یا به چپ منحرف می‌شود و بیمار ظاهر ناخوشایندی را پیدا می‌کند.

برای درمان باید کاری کرد که دو فک با هم هماهنگ شود؛ یعنی وقتی‌که فک پایین می‌خواهد با فک بالا جفت شود و در داخل فک بالا بنشیند؛ به چپ یا به راست نرود؛ بنابراین ما باید کاری کنیم که فک بالا را باز کنیم؛ فک بالا را از طرفین اکسپند (expend) کنیم؛ یعنی آن را باز و بزرگ کنیم که فک پایین در فک بالا قفل شود یا بنشیند.

برای درمان این مورد از مشکلات، می‌توان از ارتودنسی تک فک استفاده کرد. دکتر مرضیه مرساقیان ارتودنسی تک فک در تهران را در کلینیک تخصصی خود به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و با جدیدترین متد درمانی روز دنیا انجام می‌دهند.

سخت‌ ترین نوع ناهنجاری‌های فک و دندان

ناهنجاری کراس بایت (cross bite) چیست؟

این یکی از اورژانسی‌ترین نوعی است که ما با آن روبرو هستیم؛ در واقع می‌گوییم که بیمار کراس بایت (cross bite) دارد؛ یعنی فک بالای او تنگ است؛ اگر این مشکل در سن پایین درمان نشود؛ این فک همیشه به راست یا چپ منحرف می‌شود.

۱ الی ۳ سال بعد که فک کودک اسکلتی می‌شود در آن زمان دیگر درمان کردن آن به‌وسیله‌ی ارتودنسی بسیار سخت است. این درصورتی است که در سن کم فقط با یک دستگاه ساده‌ی ارتودنسی می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی پیشگیری کودکان در زعفرانیه:

اگر بیمار در سنین ۷ الی ۸ سالگی باشد؛ یعنی در سنین بسیار پایین به ما مراجعه کند؛ وقتی تشخیص دهیم که این فک به راست یا به چپ منحرف است؛ با یک دستگاه بسیار ساده‌ی ارتودنسی که یک پلاک است و بر روی فک بالا گذاشته می‌شود؛ می‌توانیم فک بالا را باز کنیم. با باز کردن آن در واقع فک پایین در فک بالا می‌نشیند؛ در نهایت بیمار را از مشکلی که در آینده او را به سمت جراحی سوق می‌داد نجات داده‌ایم.

 

ناهنجاری کراس بایت (cross bite) چیست؟

انحراف فک، جویدن را با مشکل روبه رو می کند؟

حال سؤال اینجاست، زمانی که فک انحراف دارد؛ ممکن است این انحراف به سمت جلو باشد؛ بنابراین یا باید دندان‌های دو فک روی‌هم قرار گیرند یا باید دندان‌های فک پایین زیر دندان‌های فک بالا قرار گیرد؛ قطعاً جویدن را دچار مشکل می‌کند؛ چقدر این مشکل شایع است؟

پاسخ این است که به طور معمول ۱۰ درصد از افراد ممکن است که این ناهنجاری را داشته باشند و بر اساس این بیمار قطعاً مشکل جویدن خواهند داشت. زمانی که بیماری مشکل ارتودنسی یا مشکل فکی دارد؛ حتماً برای جویدن هم با مشکل مواجه خواهد بود؛ وقتی‌که دندان‌های دو فک با هم هماهنگ نباشد؛ این مشکلات را خواهیم داشت؛ در این حالات خط صورت دندان‌های فک بالا با خط فک پایین هماهنگ نیست و فک پایین به سمت راست منحرف است.

مشکلاتی در ناحیه‌ی تی ام جی، یعنی مفصل گیجگاهی – فکی خواهیم داشت؛ سلامت دندان‌ها و سلامت لثه به مخاطره می‌افتد؛ تمام این مشکلات وجود دارند؛ همچنین بیمار ظاهر ناخوشایندی را خواهد داشت. انحراف فک باعث می‌شود فرم صورت کج شود؛ همچنین بیمار کج صحبت می‌کند و این اصلاً صورت خوشی ندارد و از لحاظ روحی روانی مشکلات خاصی را برای این بیماران ایجاد خواهد کرد.

انحراف فک، جویدن را با مشکل روبه رو می کند؟

انحراف فک از چه زمان یا سنی شروع می شود؟

  • ممکن است این انحراف از سن ۷ الی ۸ سالگی شروع شود و در سنین بالاتر هم فرد را درگیر کند. کسی که تابه‌حال مشکلی نداشته است؛ ولی یک‌باره احساس کند که فک او صدا می‌دهد؛ حرکت می‌کند؛ یعنی نمی‌تواند مثل سابق صاف و محکم فک پایین را نگه دارد؛ ممکن است این عارضه از سنین خاصی و بنا به دلایل خاصی شروع شود.
  • ممکن است که حدود یک سال قبل بیمار ضربه خورده باشد؛ اما الان این مشکل برای او ایجاد شده است و این را نمی‌داند؛ به طور مثال کودک از پلکان، دوچرخه یا در مدرسه به او ضربه‌ای خورده است؛ همان روز ممکن است مشکلی ایجاد نکند؛ اما شش ماه الی یک سال بعد برای او مشکلاتی ایجاد شود یا به‌مرور فک در حال کوچک‌شدن است یا به علت تنفس دهانی تنگ می‌شود.
  • گاهی اوقات به علت ناشناخته رشد یک طرف مفصل نسبت به سمت دیگر بیشتر می‌شود و فک منحرف می‌شود.

عوارض عدم ارتودنسی و جراحی انحراف فک

خیلی مهم است که این مشکل درمان شود؛ اگر انحراف فک درمان نشود؛ آن فک اسکلتی و استخوانی می‌شود؛ دیگر نمی‌توانیم فک را جابه‌جا کنیم؛ ما می‌توانیم در سن پایین فک را با یک دستگاه بسیار ساده‌ی ارتودنسی جابه‌جا کنیم.

اما فک می‌تواند به سمت جلو هم منحرف شود و آن هم ظاهر ناخوشایندی خواهد داشت؛ در این حالت عمل جویدن هم به خطر می‌افتد؛ اگر به داد این مشکل نرسیم؛ ممکن است مجبور شوند که جراحی کنند؛ جراحی هم به‌هرحال کاری است که روی صورت انجام می‌گیرد و مسائل خاص خودش را دارد؛ ممکن است بیماران از این کار پرهیز کنند.

می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد بیماران را ما می‌توانیم بدون اینکه به جراحی برسند، اگر در سنین پایین به ما مراجعه کرده باشند؛ مشکلشان را درمان کنیم؛ مگر اینکه بیمار در سنین بالا مراجعه کند و شدت ناهنجاری بسیار زیاد باشد؛ اگر شدت ناهنجاری بیمار بسیار زیاد باشد؛ کمی درمان آن با انواع روش‌های ارتودنسی سخت خواهد بود.

عوارض عدم ارتودنسی و جراحی انحراف فک

برای جراحی فک چه باید کرد؟

قبل از جراحی باید این بیماران ارتودنسی شوند؛ برای این بیماران سیم ثابت ارتودنسی قرار داده شود؛ اما ممکن است که گاهی اوقات از بیماران دندان کشیده شود؛ یعنی وقتی‌که فک یک بیمار به سمت چپ انحراف دارد؛ ممکن است دندان‌ها به سمت مقابل انحراف داشته باشند؛ بنابراین باید ما دندان‌ها را هم به آن سمت ببریم تا در نهایت بیمار به نزد جراح فک و صورت برود.

شما همراهان عزیز می‌توانید برای اطلاع از نحوه انجام ارتودنسی ثابت در تهران توسط دکتر مرضیه مرساقیان و همین‌طور اطلاع از ارتودنسی متحرک در الهیه تهران به صفحات مربوط به این مطالب رجوع کنید.

جراجی انحراف فک در چه سنی انجام می شود؟

جراحی بیماران دارای انحراف فک در ۱۷ الی ۱۸ سالگی خواهد بود؛ این‌طور نیست که جراحی این افراد در سنین پایین انجام شود؛ اما همیشه توصیه بر این است که بیمار را در سنین پایین ببینیم که با آن جراحی ۱۸ سالگی نرسد؛ معمولاً جراحی هم روی فک پایین صورت می‌گیرد؛ البته گاهی اوقات ما یک انحراف را در فک بیمار مشاهده می‌کنیم؛ ممکن است این فک اسکلتی نباشد.

بهترین سن مراجع به متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی و جراحی انحراف فک

به طور مثال بیمار یک‌دندان ندارد؛ وقتی‌که یک‌دندان ندارد و دندان‌ها به یک سمت حرکت کرده باشند؛ این شرایط متفاوت است با وقتی‌که کل فک حرکت کرده باشد؛ اگر کل فک به راست یا به چپ حرکت کرده باشد؛ ما بایستی کل فک را به سمت مخالف بچرخانیم.

گاهی اوقات یک‌دندان غائب است و دندان‌ها حرکت کرده است؛ زمانی که بیمار را از روبرو نگاه می‌کنیم؛ می‌بینیم که دندان او کج است؛ نوع درمان این بیمار متفاوت است؛ یعنی درمان اگر فکی باشد یک‌جور است؛ اگر دندانی باشد یک‌جور دیگری است.

علاوه بر ارتودنسی تک فک، دکتر مرضیه مرساقیان ارتودنسی تک دندان در خیابان جردن تهران و ارتودنسی لینگوال در تهران هم انجام می‌دهند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۰۹۲۸۲۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.

قیمت ارتودنسی و جراحی انحراف فک در تهران

همان‌طور که در بالا هم گفته شد بسته به شرایط زیادی مانند سن فرد، شرایط دهان و دندان، میزان انحراف فک، اسکلتی شدن فک و موارد زیاد دیگری ارتودنتیست و جراح فک تصمیم می‌گیرند که انجام چه درمانی بهترین نتیجه را بر روی بیمار خواهد داشت.

قطعاً بسته به نوع درمان و میزان وخامت انحراف فک هزینه ارتودنسی و جراحی انحراف فک هم متغیر است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ارتودنسی در تهران توسط دکتر مرضیه مرساقیان به صفحه مربوط به این مطلب مراجعه کنید. خانم دکتر مرساقیان همچنین برای بهبود روند درمان بیماران و کاهش نگرانی آن‌ها از بابت هزینه‌های ارتودنسی، گزینه ارتودنسی اقساطی در تهران را هم برای بیماران خود قرار داده‌اند.

هزینه ارتودنسی کودکان در تهران و ارتودنسی اقساطی

سخن پایانی

در این مطلب با ارتودنسی و جراحی انحراف فک توسط دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی شفاف در تهران آشنا شدیم. درصورتی‌که کودک شما در اثر ضربه یا موارد مشابه دچار انحراف فکی شده است قطعاً مراجعه به یک متخصص ارتودنسی و بررسی‌های لازم توصیه می‌شود. جهت مشاوره و گرفتن نوبت با دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران می‌توانید از طریق شماره‌های تماس با مطب ایشان تماس برقرار کنید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.