فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی

مقاله “فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی” که دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در فرشته به توضیح آن خواهند پرداخت، در واقع به مقایسه و بررسی ویژگی‌های مسواک‌های ارتودنسی و مسواک‌های معمولی می‌پردازد. این مقاله می‌تواند برای افرادی که دندان‌های ارتودنسی دارند و یا به دنبال انتخاب بهترین مسواک برای بهداشت دهان و دندان خود هستند، بسیار مفید باشد.

در این مقاله، ویژگی‌های مسواک‌های ارتودنسی و مسواک‌های معمولی بررسی شده و مزایا و معایب هر کدام مورد بررسی قرار گرفته است. با خواند این مطلب به شما کمک می‌شود تا با توجه به نیازهای خود، بهترین نوع مسواک را انتخاب کنید؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تضمین بهترین کیفیت و قیمت درمان ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ | دکتر مرضیه مرساقیان

مسواک ارتودنسی چیست؟

مسواک زدن دائمی برای همه‌ی افراد ضروری است؛ اما این کار در طول درمان ارتودنسی و استفاده از براکت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا براکت‌های ارتودنسی نیاز به پاکسازی دقیق‌تر و کامل‌تری دارند. در طول درمان با استفاده از روش ارتودنسی، این احتمال وجود دارد که ذرات غذا در فضاهای بین دندان یا اطراف براکت‌ها پنهان شوند. این اتفاق منجر به تجمع باکتری‌ها در دهان می‌شود. به همین دلیل و با هدف مقابله با این مشکل، مسواک‌های ارتودنسی طراحی شدند.

مسواک ارتودنسی، نوع مخصوصی از مسواک است که برای پاک کردن دندان‌ها، فواصل بین آن‌ها و سیم‌های ارتودنسی‌ طراحی شده است. این مسواک‌ها برخلاف مسواک‌های معمولی، سری نازکی دارند و با پرزهایشان امکان تمیز کردن فاصله بین دندان ها و بریس ها را می‌دهند.

علاوه بر این، برخی از مسواک‌های ارتودنسی دارای مواد نرم‌کننده برای حفاظت از دندان‌ها و بریس‌ها هستند. این مواد می‌توانند به پیشگیری از آسیب‌های دندانی و بافت لثه که ممکن است به دنبال استفاده از دستگاه ارتودنسی رخ دهد کمک کنند.

مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده

انواع مسواک اورتودنسی

مسواک‌های اورتودنسی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که این مسواک‌ها بیشتر برای انواع ارتودنسی ثابت، لینگوال و شفاف کاربرد دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحات (ارتودنسی ثابت در تهران)، (ارتودنسی لینگوال در تهران) و (ارتودنسی شفاف در تهران) مراجعه کنید.

مسواک ارتودنسی معمولی

مسواک ارتودنسی معمولی مناسب‌ترین و ایمن‌ترین انتخاب برای کودکانی است که دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اند. این مسواک‌ها بسیار سبک هستند و تحت هیچ شرایطی به بریس‌ها گیر نمی‌کنند. از طرفی احتمال آسیب دیدن لثه با استفاده از این مسواک‌ها به حداقل می‌رسد.

مسواک مخصوص ارتودنسی

مسواک ارتودنسی v شکل

این مسواک که سری V شکلی دارد با شکل دندان مطابقت پیدا کرده و با رشته‌های مخروطی خود بین دندان‌ها نفوذ پیدا می‌کند. الیاف و برس‌های نرم و به شکل چیدمان V این مسواک باعث می‌شود تا به راحتی در سیم و براکت‌های ارتودنسی نفوذ کند.

مسواک ارتودنسی v شکل از دو مدل الیاف کناری و میانی تشکیل شده است. الیاف کناری معمولا بلندتر بوده و برای تمیز کردن اطراف براکت‌های ارتودنسی طراحی شده‌اند. سری ارتودنسی این مسواک حلقه‌ی مخصوصی از فرچه دارد که کمک می‌کند تا پلاک‌ها، در صورت وجود ارتودنسی ثابت، کامل پاک شوند.

مسواک بین دندانی

همانطور که از اسم این مسواک پیداست، کاربرد اصلی آن برای پاک کردن فاصله بین دندان‌ها است. مسواک بین دندانی دارای برس کوچکی به شکل استوانه‌ای و شبیه مخروط شیشه شوی است. این مسواک به همراه پرزهایی که اطراف آن را پوشانده‌اند، برای تمیز کردن فضای زیر سیم‌های ارتودنسی و همچنین اطراف براکت‌ها استفاده می‌شود.

مسواک با برس سر گرد

یکی از ویژگی‌های برتر این مسواک نسبت به سایر مدل مسواک‌های ارتودنسی، قابلیت تمیز کنندگی زبان است که در قسمت پشت این مسواک قرار دارد. با کمک این قابلیت، می‌توانید باکتری‌های روی زبان را هم از بین ببرید. سری گرد این مسواک به افرادی که ارتودنسی، ایمپلنت و روکش دارند، کمک می‌کند تا قسمت‌های دور از دسترس (مانند دندان‌های آسیاب) را راحت‌تر مسواک بزنند.

مسواک با سری گرد

مسواک ارتودنسی ۳ طرفه

این مسواک با دارا بودن یک سری ۳ طرفه به همه‌ی قسمت‌های دهان دسترسی دارد و در پاکسازی سیم‌های ارتودنسی و حذف ذرات غذا از گوشه و کنار دندان بهتر و سریع‌تر عمل می‌کند.

مسواک ارتودنسی برقی

این مدل مسواک مخصوص ارتودنسی که قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع مسواک‌های موجود در بازار دارد، مجهز به فناوری ۳D است. این فناوری از نظر بالینی بهتر از مسواک‌های ارتودنسی معمولی عمل می‌کند.

زیرا حرکات نوسانی، چرخشی و ضربه‌ای نیز دارد. طراحی این مسواک به گونه ای است که ضمن احاطه عمیق هر دندان، لثه را هم پاکسازی می‌کند. این نوع از مسواک معمولا دارای تایمری است که مدت زمان لازم برای مسواک زدن دندان‌ها را به شما اعلان می‌کند.

فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی در چیست؟

حال که به معرفی انواع مختلف مسواک‌های مخصوص ارتودنسی پرداختیم، راحت‌تر می‌توانیم به توضیح در مورد فرق مسواک ارتودنسی و مسواک معمولی بپردازیم:

  • مسواک‌های معمولی برای پاکسازی دندان‌های یک فرد سالم کفایت می‌کند. هر چند که همه افراد در صورت علاقه، می‌توانند از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنند؛ اما هیچ الزامی برای انجام این کار وجود ندارد.
  • در مقابل، مسواک‌های مخصوص ارتودنسی منحصرا برای افرادی که از روش درمانی ارتودنسی برای دندان‌های خود استفاده می‌کنند طراحی شده است.
  • مسواک‌های ارتودنسی سری مخصوصی دارند و قسمت میانی آن‌ها فرو رفته است. این موضوع باعث تمیزتر شدن براکت‌ها می‌شود.
  • با توجه به اینکه دندان‌ها و لثه‌های ارتودنسی شده نسبت به دندان‌های سالم و معمولی حساس‌تر هستند، مسواک‌های ارتودنسی پرزهای نرمتری دارند.
  • در نهایت، مسواک‌های مخصوص ارتودنسی با توجه به کاربرد بالا و طراحی خاصشان، قیمت بالاتری نسبت به مسواک‌های معمولی موجود در بازار دارند.
  • در مقابل، مسواک‌های معمولی عموما برای پاکسازی دندان‌های طبیعی طراحی شده‌اند و ممکن است برای پاک کردن دندان‌های ارتودنسی، کارایی کمتری داشته باشند.
  • همچنین، برخی از مسواک‌های معمولی ممکن است شامل سختی بیش از حد باشند که می‌تواند به دندان‌ها و ارتودنسی صدمه برساند و این امر به این معناست که احتمال بروز مشکلاتی مانند مشکلات لثه در شما بیشتر خواهد شد.

مسواک‌های معمولی علاوه بر پاکسازی دندان‌های یک فرد سالم، برای افرادی که ارتودنسی متحرک دارند هم قابل استفاده است. همراهان عزیز دکتر مرساقیان آماده ارائه انواع خدمات ارتودنسی از جمله: (ارتودنسی متحرک در تهران) و (ارتودنسی کودکان در تهران) در کلینیک فوق تخصصی خود به شما عزیزان هستند. برای دریافت نوبت تماس بگیرید.

مسواک معمولی و ارتودنسی

نحوه انتخاب مسواک ارتودنسی

در صورتی که قصد دارید یکی از انواع مسواک‌های مخصوص ارتودنسی را تهیه کنید؛ اما نمی‌دانید که بر چه اساسی این انتخاب را انجام بدهید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. دندان‌های ارتودنسی شده نیاز به مراقبت و پاکسازی بیشتری نسبت به دندان‌های معمولی دارند؛ زیرا پلاک‌های دندانی به راحتی اطراف براکت‌ها، باندها و سیم‌ها، ساخته می‌شود.

همین موضوع از اصلی‌ترین دلایل اهمیت انتخاب مسواک ارتودنسی مناسب برای افرادی است که تحت درمان قرار دارند. اولین قدم برای انتخاب بهترین مسواک ارتودنسی، مشورت با دندانپزشک متخصص ارتودنتیست است. در بیشتر مواقع، پیشنهاد دندانپزشک ارتودنتیست خرید مسواکی در سایز متوسط با دسته‌ی بلند و پرزهای متعادل (نه خیلی نرم و نه خیلی زبر) خواهد بود.

بهتر است مسواکی با مواد سازنده مطمئن و با کیفیت انتخاب کنید. مسواک‌هایی که از مواد نرم و ضد حساسیت ساخته شده‌اند می‌توانند از تحریک و آسیب به دندان‌ها و ارتودنسی جلوگیری کنند. مسواک‌ها به مرور زمان خراب می‌شوند و  کیفیت خود از دست می‌دهند. برای حفظ بهترین کارایی مسواک ارتودنسی، باید آن را به مدت ۲ تا ۳ ماه یک‌بار تعویض کنید یعنی هرگاه که برس‌های آن کنده و خراب شده‌اند.

برخی از مسواک‌های ارتودنسی می‌توانند ویژگی‌های خاصی داشته باشند، مانند سرهای قابل تعویض یا دسته‌های قابل تنظیم که به شما امکان می‌دهد مسواک را به نحوی تنظیم کنید که بهترین دسترسی و کارایی را برای شما فراهم کنند.

تضمین بهترین قیمت و کیفیت ارتودنسی در تهران | دکتر مرضیه مرساقیان

آیا مسواک ارتودنسی برای پاک کردن دندان‌هایی که ارتودنسی نیستند هم مناسب است؟

در مواردی که ارتودنسی تک دندان یا ارتودنسی تک فک برای بیمار انجام می‌شود، پیش می‌آید که تمامی دندان‌ها ارتودنسی نداشته باشند و بعضی از آن‌ها در حالت عادی خود باقی‌ بمانند. در این حالت سؤالی که پیش می آید این است که: آیا مسواک ارتودنسی برای پاک کردن دندان‌هایی که ارتودنسی نیستندهم مناسب است؟

در پاسخ باید بگوییم که بله، مسواک ارتودنسی همچنین می‌تواند برای پاک کردن دندان‌هایی که ارتودنسی نیستند مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه مسواک ارتودنسی به طور خاص برای تمیزکاری و نگهداری از دندان‌ها و اجزای ارتودنسی طراحی شده است، اما هنگام استفاده از آن بر روی دندان‌های غیر ارتودنسی نیز می‌تواند موثر باشد.

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی پیشگیری تهران:

اگر از مسواک ارتودنسی برای تمیزکاری دندان‌های غیر ارتودنسی استفاده می‌کنید، باید دقت کنید که با دقت و ملایمت از آن استفاده کنید تا به دندان‌ها و لثه ها آسیب نرسانید. همچنین، در صورتی که دندان‌هایتان مشکلی دارند یا نیاز به مراقبت خاصی دارند، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی لازم را درباره استفاده از مسواک مناسب به شما بدهند.

کلام نهایی

دکتر مرساقیان در این مطلب به فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی پرداختند. دانستیم که مسواک‌های ارتودنسی، مسواک‌های مخصوصی هستند که برای تمیز کردن دندان‌ها، براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی طراحی شده‌اند. این مسواک‌ها دارای سری خاص و برس‌های نرم‌تری نسبت به مسواک معمولی هستند که به دندان‌ها و براکت‌ها، دسترسی مناسب را فراهم می‌کنند.

از آنجا که دندان‌ها و لثه‌های ارتودنسی حساس‌تر هستند، مسواک‌های ارتودنسی پرزهای نرمتری نسبت به مسواک معمولی دارند تا به آسیب ندیدن دندان‌ها و ارتودنسی کمک کنند. مسواک‌های ارتودنسی با طراحی‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که شامل مسواک‌های بین دندانی، با برس سر گرد، v شکل و مسواک‌های ارتودنسی برقی هستند. این مسواک‌ها با توجه به کاربرد بالا و طراحی خاصشان، قیمت بالاتری نسبت به مسواک‌های معمولی دارند.

اگر قصد انجام ارتودنسی دارید و برای پرداخت هزینه این درمان دچار مشکل هستید و به این خاطر درمان خود را عقب می اندازید، لازم است بدانید که دکتر مرساقیان برای راحتی خیال بیماران خود از منصفانه‌ترین قیمت‌ها و همچنین شرایط ویژه پرداخت اقساطی استفاده می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر به (ارتودنسی اقساطی در تهران) و (قیمت ارتودنسی در تهران) مراجعه کنید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.