التهاب لثه چیست؟

آیا می‌دانید التهاب لثه چیست؟ آیا التهاب لثه یا ژنژیویت خطرناک است؟ در هنگام درمان ارتودنسی ممکن است مبتلا به بیماری التهاب لثه شویم؟ اگر ذهن شما را سؤالات این چنینی پر کرده است، بهتر است پاسخ تمامی آن‌ها را از زبان دکتر مرضیه مرساقیان بهترین متخصص ارتودنسی در تهران بخوانید.

پیشگیری و درمان التهاب لثه ها در حین ارتودنسی | دکتر مرضیه مرساقیان

ژنژیویت یا التهاب لثه چیست؟

ژنژیویت یک نوع شایع و خفیف از بیماری لثه (بیماری پریودنتال) است که باعث تحریک، قرمزی و تورم (التهاب) همه یا بخشی از لثه شما در اطراف پایه دندان می‌شود. شایع‌ترین علت التهاب لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی پیشگیری تهران:

مهم است که التهاب لثه را جدی بگیرید و به سرعت آن را درمان کنید. ژنژیویت می‌تواند منجر به بیماری لثه بسیار جدی‌تری به نام پریودنتیت (periodontitis) و از دست دادن دندان‌ها شود.

ژنژیویت یا التهاب لثه چیست؟

علائم ژنژیویت چیست؟

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA):

التهاب لثه، نوع برگشت پذیر بیماری لثه است که در اثر تجمع پلاک روی سطح دندان ایجاد می‌شود. بارزترین نشانه ژنژیویت، التهاب و متورم شدن لثه است. علائم هشدار دهنده اولیه اغلب به عنوان بخش “طبیعی” روند پیری توسط افراد نادیده گرفته می‌شود، و برخی از آن‌ها، تنها زمانی که علائم جدی ایجاد می‌شوند اقدام به درمان می‌کنند.

علائم شایع التهاب لثه عبارتند از:

  • لثه‌های قرمز و متورم
  • حساس شدن بافت لثه
  • خونریزی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • وجود یک لایه چسبنده روی دندان (پلاک)
  • رسوب پوسته روی دندان (تارتار)
  • بوی بد دهان

علائم ژنژیویت چیست؟

عوارض درمان نشدن التهاب لثه چیست؟

در صورت درمان نشدن، ژنژیویت می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود. پریودنتیت شکل پیشرفته‌ای از بیماری لثه است که می‌تواند باعث تخریب غیرقابل برگشت استخوان و تحلیل ( کشیدن به عقب) لثه‌ها شود.

بیماری لثه درمان نشده پیشرفته می‌تواند منجر به درد یا حساسیت دندان، لق شدن دندان‌ها، تغییر در طرز گاز گرفتن، از دست دادن و افتادن دندان و عفونت‌های موضعی شود که می تواند سیستمیک شود؛ یعنی بر سایر بافت‌ها یا اندام‌های بدن فرد تأثیر بگذارد.

آیا التهاب لثه در درمان ارتودنسی شایع است؟

التهاب لثه خفیف و گذرا (نه شدید و طولانی مدت) هنگام انجام درمان ارتودنسی، مخصوصاً درمان با بریس (سیم و براکت ارتودنسی ثابت) بسیار شایع است.

در التهاب لثه چه زمانی باید به ارتودنتیست مراجعه کنیم؟

در درمان ارتودنسی مخصوصاً ارتودنسی ثابت به دلیل متصل شدن سیم و براکت‌‎ها بر روی دندان‌ها و جدا نشدن آن‌ها هنگام مسواک زدن، رعایت بهداشت برای فرد بسیار سخت‌تر می‌شود؛ ولی در ارتودنسی متحرک به دلیل امکان خروج الاینرها از دهان هنگام مسواک زدن، مشکلی از بابت رعایت بهداشت وجود ندارد.

اگر در حین درمان ارتودنسی هستید و متوجه علائم و نشانه‌های شدید و آزار دهنده التهاب لثه شدیده‌اید، حتما با متخصص ارتودنسی خود وقت ملاقات بگیرید. هرچه زودتر به دنبال درمان التهاب لثه باشید، شانس شما برای معکوس کردن آسیب ناشی از ژنژیویت و جلوگیری از پیشرفت آن به پریودنتیت بیشتر است.

تفاوت بین لثه سالم و لثه ملتهب

علت التهاب لثه (ژنژیویت) چیست؟

شایع‌ترین علت التهاب لثه، بهداشت نامناسب دهان و دندان است که باعث ایجاد پلاک روی دندان‌ها و التهاب بافت‌های اطراف لثه می‌شود؛ اما این پلاک چگونه به وجود می‌آید؟

همراهان عزیز یکی از علل صحیح مسواک نزدن افراد، نامرتب بودن و عدم دسترسی آن‌ها به برخی نقاط دهان و دندان‌هاست. برای مرتب و طراز کردن دندان‌ها و رعایت هرچه بهتر و بیشتر بهداشت، این افراد لازم است درمان ارتودنسی انجام دهند.

دکتر مرضیه مرساقیان بهترین متخصص دندانپزشک ارتودنسی در شمال تهران هستند که انواع درمان ارتودنسی از جمله: ارتودنسی شفاف، ارتودنسی کودکان و ارتودنسی لینگوال را با جدیدترین تجهیزات و با کمک تجربه و تخصصشان برای شما عزیزان انجام می‌دهند. برای دریافت نوبت تماس بگیرید.

پلاک چگونه باعث ملتهب شدن لثه می‌شود؟

  1. تشکیل پلاک؛ پلاک یک لایه نامرئی و چسبنده که وقتی نشاسته و قند موجود در غذا به وسیله باکتری‌هایی که به طور معمول در دهان شما وجود دارند، تجزیه می‌شود، روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک به حذف روزانه نیاز دارد زیرا به سرعت دوباره تشکیل می‌شود.
  2. تبدیل پلاک به جرم و تارتار؛ پلاک‌هایی که روی دندان‌های شما باقی می‌مانند، می‌توانند در زیر خط لثه سخت شوند و به جرم دندان تبدیل شوند. تارتار حذف پلاک را دشوارتر می‌کند، یک سپر محافظ برای باکتری ها ایجاد می کند و باعث تحریک در امتداد خط لثه می شود. برای از بین بردن جرم دندان به تمیز کردن حرفه‌ای دندان (جرمگیری) نیاز دارید.
  3. ملتهب شدن لثه؛ هر چه مدت زمان طولانی‌تری این پلاک و تارتار روی دندان‌های شما باقی بماند، لثه و از آن که اطراف پایه دندان است را بیشتر تحریک می‌کند و باعث التهاب می‌شود. با گذشت زمان، دندان‌های شما پوسیده و لثه‌های شما متورم می‌شوند و به راحتی خونریزی می‌کنند.

تضمین بهترین قیمت و کیفیت ارتودنسی در تهران | دکتر مرضیه مرساقیان

عوامل خطرساز در ملتهب شدن لثه چیست؟

گفتیم که ژنژیویت مخصوصاً در زمان ارتودنسی، بسیار شایع است و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. عواملی که می توانند خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش دهند عبارتند از:

  • عادات بد مراقبت از دهان و دندان‌ها
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • سن بالا
  • خشکی دهان
  • تغذیه نامناسب؛ مانند: کمبود ویتامین C
  • بهم ریخته بودن، کجی دندان‌ها و سختی در تمیز کردن آن‌ها
  • ابتلا به بیماری‌هایی که باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود؛ مانند: سرطان خون، HIV/AIDS
  • هنگام درمان سرطان (تضعیف سیستم ایمنی بدن)
  • مصرف داروهای خاص؛ مانند: فنی‌توئین (Dilantin، Phenytek) که ضدتشنج و ضد صرع است، برخی مسدود کننده‌های کانال کلسیم، که برای آنژین صدری، فشار خون بالا و سایر شرایط استفاده می‌شود.
  • تغییرات هورمونی، مانند تغییرات مربوط به بارداری، چرخه قاعدگی یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری
  • ژنتیک
  • شرایط پزشکی مانند: برخی عفونت‌های ویروسی و قارچی

عوامل خطرساز در ملتهب شدن لثه چیست؟

روش‌های پیشگیری از التهاب لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان صحیح

دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید (صبح و قبل از رفتن به رختخواب) و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

مراجعه و ویزیت منظم دندانپزشکی

  • معمولاً هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار برای انجام معاینه و جرمگیری دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر عوامل خطری دارید که شانس ابتلا به پریودنتیت را افزایش می‌دهد؛ مانند خشکی دهان، مصرف برخی داروها یا کشیدن سیگار، ممکن است بیشتر به تمیز کردن حرفه‌ای نیاز داشته باشید.
  • گرفتن عکس اشعه ایکس سالانه از دندان‌ها می‌تواند به شناسایی بیماری‌هایی که با معاینه ساده دندان دیده نمی‌شوند، کمک کند و تغییرات در سلامت دندان شما را مشخص کند.

رعایت رژیم غذایی سالم

اقداماتی مانند: تغذیه سالم و مناسب، مصرف ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین سی و مدیریت قند خون در صورت ابتلا به دیابت، برای حفظ سلامت لثه‌های شما بسیار مهم هستند.

روش‌های پیشگیری از التهاب لثه

روش‌های درمانی ژنژیویت (Gingivitis)

خبر خوب اینکه، التهاب لثه بسیار قابل درمان و قابل پیشگیری است. هدف درمان التهاب لثه، کنترل عفونت و بازگرداندن دندان‌ها و لثه‌های سالم فرد است. برای این کار ارتودنتیست یا پریودنتیست، دندان‌های شما را به طور کامل تمیز می‌کند تا باکتری‌های مضر، پلاک و تارتار را از بین ببرد.

برای مطالعه بیشتر در مورد این دو تخصص دندانپزشکی  و تفاوت بین آن‌ها، به مقاله «پریودنتیست یا ارتودنتیست، به کدام اول مراجعه کنیم؟» رجوع کنید. همچنین برای یادگیری سه روش عالی و کاربردی برای درمان می‌توانید به «۳ روش خانگی برای پیشگیری از التهاب لثه در ارتودنسی» مراجعه کنید.

جرم گیری و روت پلنینگ

روش جرم گیری و روت پلنینگ شبیه به تمیز کردن عادی دندان است؛ اما به عملیات تمیز کردن به عمق لثه می‌رسد. جرم گیری، جرم و باکتری روی دندان‌ها را از بین می‌برد و پلانینگ، سطوح ریشه دندان شما را تمیز می‌کند و از چسبیدن باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

بهبود بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن خوب دندان و دهان، معمولاً التهاب لثه را در صورتی که خفیف باشد از بین می‌برد و از ابتلای مجدد به آن جلوگیری می‌کند. دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی تک فک در تهران، در صورتی که بیماران بعد از انجام درمان ارتودنسی نیازمند آموزش صحیح نحوه بهداشت دهان و دندان باشند، به صورت کامل این آموزش را برای آن‌ها انجام خواهند داد.

استفاده از دهانشویه ضد میکروبی

شستشو با دهانشویه ضد میکروبی می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های عامل بیماری کمک کند. همچنین شستشوی دهان با فلوراید در پایان روز و بعد از مسواک زدن، برای کمک به حذف پلاک، کاهش التهاب لثه و جلوگیری از هر نوع ملتهب شدن و عفونتی بسیار مفید است.

انجام روش‌های ترمیمی دندانپزشکی

دندانپزشک شما ممکن است روکش‌ها، پرکردگی‌ها یا بریج‌هایی را که بیرون زده یا مناسب نیستند، تعمیر یا کلاً جدا کند و یا اگر نیاز به انجام درمان ارتودنسی داشته باشید شما را به یک ارتودنتیست ارجاع دهد، به این دلیل که تمیز نگه داشتن سطوح صاف دندان‌ها بسیار آسان‌تر از سطوح کج و ناصاف است.

جلوگیری از التهاب لثه

سخن آخر

در این مقاله از سایت دکتر مرساقیان متخصص ارتودنسی تک دندان در تهران، به توضیحات کاملی در مورد التهاب لثه چیست؟ پرداختیم. دانستیم که التهاب لثه یا ژنژیویت یک نوع برگشت پذیر بیماری لثه است که در اثر تجمع پلاک روی سطح دندان ایجاد می‌شود.

این ملتهب شدن لثه در صورت درمان نشدن، می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود که شکل پیشرفته‌ای از بیماری لثه است. زمانی که لثه‌‍‌های قرمز و متورم داشته باشید و بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه شما خونریزی کند، می توانید متوجه شوید که دچار التهاب لثه شده‌اید.

علائم التهاب لثه ممکن است با بوی بد دهان و حساسیت لثه همراه باشد. یکی از دلایل ایجاد آن عدم رعایت بهداشت دهان است که به دلیل مرتب و ردیف نبودن دندان‌ها ممکن است باشد. این مشکل می‌تواند با انجام درمان ارتودنسی و مرتب شدن دندان و با آسان شدن رعایت بهداشت دهان و دندان به سادگی درمان و پیشگیری می‌شود.

برای اطلاع از جدیدترین هزینه درمان ارتودنسی در سال جدید و همچنین مطالعه شرایط پرداخت قسطی هزینه درمان که دکتر مرساقیان برای بیماران خود قرار داده‌اند، می‌توانید به صفحات «قیمت ارتودنسی در تهران» و «ارتودنسی اقساطی در تهران» مراجعه کنید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.