دیپ بایت چیست؟

آیا می‌دانید دیپ بایت چیست؟ به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی خانم در شمال تهران، معمولاً بیمارانی که برای درمان ارتودنسی به کلینیک مراجعه می‌کنند، به ندرت “دیپ بایت (Deep Bite)” یا “اوربایت” را به عنوان نگرانی اصلی و مشکل خود گزارش می‌کنند و بیشتر نگران شلوغی یا کج شدن دندان‌های خود هستند.

متخصص ارتودنتیست بعد از معاینه و تشخیص مشکل دیپ بایت، برای آن‌ها توضیح خواهد داد که نیاز به “باز کردن” بایت یا “تراز کردن” قوس پایینی آن‌ها را وجود دارد که این موضوع باعث تعجب و ابهام این بیماران خواهد شد. ما در این مقاله به همه ابهامات و سؤالات شما عزیزان در این باره پاسخ خواهیم داد.

تشخیص و درمان درمان دیپ بایت (اوربایت) در تهران | دکتر مرضیه مرساقیان

دیپ بایت قدامی چیست؟

گاهی اوقات به دیپ بایت (Deep Bite): “دیپ اوربایت“، “اوربایت“، “بایت بسته” یا “دیپ بایت قدامی” هم گفته می‌شود. دیپ بایت به وضعیت مال‌اکلوژنی گفته می‌شود که در آن دندان‌های جلویی‌ فک بالا در هنگام بسته شدن دهان، بیش از حد روی دندان‌های جلویی‌ فک پایینی همپوشانی دارند. دیپ بایت یک وضعیت بسیار شایعی است که افراد در هر سنی از جمله کودکان خردسال و بزرگسالان مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیپ بایت می‌تواند بر زیبایی شناسی صورت تاثیر بگذارد؛ اما این موضوع مهم‌تر و قابل توجه‌تر از صرفاً یک موضوع دندانپزشکی زیبایی است؛ چون می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سلامت دهان فرد شود؛ از جمله آسیب به دندان‌ها و لثه‌ها، سردرد، اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و مشکلات شنوایی. 

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی پیشگیرانه در تهران:

دیپ بایت شایع‌ترین مال اکلوژن (یعنی شرایط نیاز به ارتودنسی) است که تخمین زده می‌شود از هر ۵ کودک ۱ نفر و از هر ۱۰ بزرگسال ۱ نفر به نوعی دیپ بایت مبتلا باشند.

دیپ بایت چیست؟

چرا دیپ اوربایت ایجاد می‌شود؟

دیپ بایت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌ها و فک‌ها نامرتب باشند؛ اما می‌تواند ناشی از بیماری پریودنتال (بیماری لثه)، دندان‌های فرسوده، شکسته یا به دلیل از دست دادن دندان‌های عقبی باشد.

شایع‌ترین علت دیپ بایت، فک پایین کوچک است. زمانی که فک پایین‌ از فک بالا کوتاه‌تر است، دندان‌های بالا بیشتر به سمت جلو حرکت می‌کنند و دندان‌های پایین تا زمانی که به پشت دندان‌های بالا (cingulae) یا سقف دهان برخورد کنند، به رشد خود ادامه می‌دهند. علاوه بر این، زمانی که دندان‌های جلویی پایین در زیر دندان‌های بالایی رشد می‌کنند، اغلب به هم فشرده می‌شوند و باعث شلوغی و عدم تراز آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از دلایل دیپ بایت، از دست دادن دندان پایین عقب است. این مشکل در بیمارانی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا به هم می‌سایند، رایج است و حالتی شبیه به داشتن فک پایین کوتاه ایجاد می‌کند. در نهایت، ماهیچه‌های فک بالا و مخصوصا دندان نیش بسیار قوی می‌شوند، می‌تواند بایت را عمیق‌تر و بسته کند.

۸ دلیل ایجاد دیپ بایت

۱ عوامل ژنتیکی
۲ رشد ناکافی فک پایین
۳ بیماری پریودنتال (لثه)
۴ شلوغ شدن دندان‌‌ها
۵ دندان‌های ساییده، پوسیده یا شکسته
۶ دندان‌های از دست رفته؛ به ویژه از دست دادن دندان‌های عقب فک
۷ عادت به فشردن و ساییدن دندان‌ها (دندان قروچه)
۸ عاداتی مانند مکیدن شست و جویدن ناخن

چرا باید دیپ بایت درمان شود؟

شاید اولین دلیلی که به ذهن شما بیاید، زیبایی ظاهر فرد است؛ اما علاوه بر ظاهر بهتر، حداقل چهار دلیل مهم دیگر وجود دارد که شامل:

جلوگیری از خرابی دندان‌های جلویی

دندان‌های جلویی که بیش از حد رویش می‌کنند، معمولاً زودتر فرسوده می‌شوند. بیمارانی که دندان‌های پایینی خود را روی دندان‌های بالایی فشار می‌دهند یا به هم می‌سایند، خرابی دندان بیش از حدی را تجربه می‌کنند که می‌تواند منجر به از بین رفتن ساختار دندان شود.

پیشگیری از آسیب به سقف دهان

اگر بیمار سقف دهان خود را گاز بگیرد، ممکن است زخم دردناکی ایجاد شود. این‌ زخم و آسیب‌ها می‌توانند غذا خوردن عادی را بسیار دردناک و سخت کنند.

ایجاد فضا برای ترمیم و بازسازی دندان‌ها

اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد، متخصص ارتودنسی باید با جدا کردن دندان‌های بالا و پایین (باز کردن بایت) فضای مورد نیاز برای ترمیم را بازسازی کند.

ایجاد فضا برای تراز و مرتب کردن دندان‌ها (ارتودنسی)

رفع شلوغی و کجی و در کل انجام درمان ارتودنسی که معمولاً با دیپ بایت همراه است، مستلزم آن است که اول دیپ بایت اصلاح شود تا فضایی برای تراز کردن دندان‌های شلوغ فراهم شود.

شایع ترین سن بروز مشکل دیپ بایت دندان

آیا اوربایت را می‌توان درمان کرد؟

خوشبختانه، دیپ بایت را می‌توان با چندین گزینه درمانی موثر ارتودنسی با استفاده از انواع مختلف بریس اصلاح کرد. در بیماران جوان‌تر، این درمان معمولاً انتخابی است یعنی آن‌ها می‌توانند بین ارتودنسی ثابت و ارتودسی متحرک یکی را انتخاب کنند؛ اما در بیماران بزرگسال به دلیل محکم‌تر شدن استخوان فک ممکن است ارتودنسی متحرک گزینه مناسبی نباشد.

اصلاح و درمان اوربایت باعث بهبود عملکرد دندان‌های شما، کاهش سایش دندان، کمک به حفظ سلامت دندان‌ها، راحت‌تر نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و البته اعتماد به نفس و لبخند شما را هم بهبود می‌بخشد.

همراهان عزیز برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع ارتودنسی ثابت و متحرک و مشکلات قابل درمان توسط این دو روش ارتودنسی توسط دکتر مرضیه مرساقیان می‌توانید به صفحات «ارتودنسی ثابت در تهران» و «ارتودنسی متحرک در تهران» مراجعه کنید یا با شماره کلینیک تخصصی ارتودنسی: ۰۹۱۰۹۲۸۲۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.

درمان دیپ بایت در بزرگسالان

درمان دیپ بایت قدامی برای بیماران بزرگسال، مسن‌تر و بیمارانی که ساییدگی قابل توجه دندان، از دست دادن یا شکستگی دندان دارند؛ اغلب درمان ترمیمی دندان‌ها هم مورد نیاز است. درمان دیپ‌بایت بر اساس میزان آسیبی که به دهان و دندان‌های افراد مسن در طول زمان زده است، اغلب نیاز به یک رویکرد چند رشته‌ای دارد که هم شامل ارتودنسی و هم دندانپزشکی ترمیمی می‌شود.

چه میزان اوربایت طبیعی است؟

چگونه یک متخصص ارتودنسی، دیپ بایت را اصلاح می کند؟

درمان دیپ بایت با ارتودنسی

یک متخصص ارتودنسی آموزش دیده می‌داند که هر روش درمانی در چه زمانی باید استفاده شود. اصلاح دیپ بایت را می‌توان با بریس یا تراز کننده‌های شفاف ارتودنسی انجام داد. قطعا ارتودنتیست شما می‌تواند بر اساس شرایط و وخامت مشکل، به شما کمک کند تا بهترین درمان را انتخاب کنید.

دکتر مرضیه مرساقیان بر اساس شرایط خاص هر بیمار، از انواع روش‌های ارتودنسی برای درمان دیپ‌بایت بدون جراحی استفاده می‌کنند؛ درمان‌هایی مانند:

ارائه انواع خدمات درمانی دیپ بایت (اوربایت) در زعفرانیه تهران | دکتر مرضیه مرساقیان

ترمیم دندان‌ها

علاوه بر نصب بریس‌های ارتودنسی در دهان بیمار، به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی برای رفع دیپ بایت، متخصص دندانپزشک ارتودنسی برای دندان‌هایی که فرسوده شده‌اند، کارهای ترمیمی نیز انجام می‌دهد. ترمیم دندان‌ها را می‌توان با استفاده از چندین تکنیک انجام داد، از جمله:

  • باندینگ کامپوزیت؛ برای دندان‌های فرسوده 
  • روکش‌های دندان 
  • تاج‌ها ، پل‌ها و ایمپلنت‌های دندانی
  • بریج دندان

چگونه یک متخصص ارتودنسی، دیپ بایت را اصلاح می کند؟

جمع بندی نهایی

در این مقاله از سایت دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تک دندان در تهران، به سوال: دیپ بایت چیست؟ به طور کامل و جامع پاسخ دادیم. دانستیم که دیپ‌بایت (اوربایت) درمان نشده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله پوسیدگی دندان، سردرد، درد فک، درد هنگام جویدن و مشکل در صحبت کردن و مشکلات زیاد دیگری شود.

نوع درمان مناسب به سن، شدت مال اکلوژن و اهداف لبخند شما بستگی دارد. در حالی که مشکل بایت‌بسته را می‌توان در هر سنی درمان کرد؛ ولی درمان ارتودنسی همیشه در بیمارانی که فک‌هایی دارند که هنوز در حال رشد هستند، آسان‌تر و موثرتر است.

در نتیجه این درمان هرچه زودتر و در سنین پایین‌تر انجام شود، قطعا نتایج بهتری خواهد داشت و از نیاز به جراحی‌های سخت و پرهزینه در بزرگسالی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین همین امروز با مطب تخصصی ارتودنسی دکتر مرضیه مرساقیان در الهیه تماس بگیرید تا در مورد اینکه چگونه می‌توانید لبخند رویاهای خود را بدست آورید و با عوارض مرتبط با دیپ بایت خداحافظی کنید، با متخصصین ما صحبت کنید.

شما همراهان عزیز می‌توانید تمامی هزینه‌های مربوط به درمان دیپ‌بایت و ارتودنسی را به صورت قسطی پرداخت کنید و از بایت مبلغ پرداختی نگرانی نداشته باشید. برای اطلاع از شرایط پرداخت قسطی و همچنین جدیدترین تعرفه ارتودنسی به «ارتودنسی اقساطی در تهران» و «قیمت ارتودنسی در تهران» مراجعه کنید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.