اورینگ ارتودنسی (کش ارتودنسی) و کارکرد آن

کش یا اورینگ ارتودنسی (Orthodontic O-ring) یکی از تجهیزات به‌کاررفته در روند درمان ارتودنسی به‌حساب می‌آید که با استفاده از آن‌ها بیمار می‌تواند علاوه بر استفاده از خواص درمانی، از ارتودنسی رنگی و جذاب هم بهره‌مند شود.

دکتر مرضیه مرساقیان بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران، در این مقاله قصد دارند به طور مفصل در مورد اورینگ ارتودنسی (کش ارتودنسی) و کارکرد آن برای شما صحبت کنند و به تمامی سؤالات شما در مورد آن پاسخ دهند.

دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک در تهران

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی بر روی اصلاح انواع ناهنجاری دندانی و فکی تمرکز دارد. این درمان شامل روش‌های مختلفی از جمله ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است. در انواع روش‌های درمان ارتودنسی به دلیل متفاوت بودن روند درمان، از تجهیزات مختلفی هم استفاده می‌شود.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر در مورد انواع ارتودنسی ثابت و متحرک، مطالعه دو مقاله سایت دکتر مرضیه مرساقیان یعنی: ارتودنسی ثابت در تهران و ارتودنسی متحرک در تهران است.

درمان ارتودنسی | متخصص ارتودنسی در تهران دکتر مرضیه مرساقیان

اورینگ ارتودنسی (کش ارتودنسی) چیست؟

در درمان ارتودنسی ثابت که به آن سیم کشی دندان هم گفته می‌شود، وسایلی به نام براکت، بریس و سیم ارتودنسی بر روی دندان‌ها چسبانده می‌شود تا به کمک آن‌ها نواقص دندانی و فکی اصلاح شود. سیم‌های ارتودنسی برای استحکام براکت‌ها و اطمینان از حرکت دندان‌ها یکی از تجهیزات مهم هستند.

علاوه بر سیم‌ها، متخصص ارتودنسی از اورینگ ارتودنسی (Orthodontic O-ring) یا کش ارتودنسی هم برای ثابت نگه‌داشتن براکت‌ها و حرکت به جهت مورد نیاز استفاده می‌کند. اورینگ ارتودنسی (O-Ring) کش‌هایی به حالت گرد و کوچک هستند که به دور هر براکت و سیم پیچیده و بسته می‌شوند. این کش الاستیک ارتودنسی علاوه بر جنبه درمانی که دارد به دلیل داشتن رنگ‌های متنوع و جذاب، مخصوصاً برای کودکان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اورینگ ارتودنسی (کش ارتودنسی) چیست؟

کودکان با هر بار مراجعه برای معاینه دوره‌ای به سلیقه خود یک کش ارتودنسی رنگی انتخاب می‌کنند و کش جدید توسط دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی کودکان در تهران، برای آن‌ها تعویض خواهد شد؛ اما این انتخاب رنگ تنها برای کودکان نیست؛ بلکه این پروسه برای بزرگسالان هم اتفاق می‌افتد.

دکتر مرساقیان علاوه بر ارتودنسی کودکان، متخصص ارتودنسی پیشگیری در کودکان هم هستند که شما می‌توانید با مراجعه زودهنگام کودکتان به ایشان از جراحی‌ها و درمان‌های سخت و طاقت فرسا در بزرگسالی آن‌ها جلوگیری کنید.

بهترین سن مراجع به متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی و جراحی انحراف فک

کاربرد کش ارتودنسی چیست؟

در مواقعی که عدم هماهنگی دندان‌های فرد به حدی باشد که سیم ارتودنسی به‌تنهایی نتواند مشکلات دندانی را اصلاح و درمان کند؛ ارتودنتیست از اورینگ ارتودنسی استفاده می‌کند. پس کش ارتودنسی در جلو یا عقب کشیدن فک و در کل کمک به اصلاح مشکلات دندانی و فکی افراد عمل می‌کند.

در هر جلسه معاینه با توجه به روند پیشرفت درمان و تشخیص ارتودنتیست، سیم‌های ارتودنسی کشیده یا تنگ‌تر می‌شوند و کش ارتودنسی رنگی هم تعویض می‌شود. به کلمات تشخیص متخصص ارتودنسی در جمله قبل خیلی دقت کنید؛ چون این کار نباید خودسرانه و توسط بیمار انجام شود.

کاربرد کش ارتودنسی چیست؟

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تک فک در تهران:

اورینگ ارتودنسی (O-Ring) علاوه بر اینکه نباید خودسرانه تعویض شود؛ همچنین نباید خودسرانه به تعداد آن‌ها اضافه شود. بعضی از بیماران عزیز تصور می‌کنند که اگر از دو کش ارتودنسی بر روی هم استفاده کنند روند درمان سریع‌تر می‌شود؛ اما لازم به ذکر است که با این کار فقط به آسیب بیشتر به دندان و فک خود کمک می‌کنند.

اینستاگرام دکتر مرضیه مرساقیان

انواع اورینگ ارتودنسی دندان

احتمالاً اولین چیزی که با شنیدن ارتودنسی رنگی و انواع کش ارتودنسی دندان به ذهن شما خطور می‌کند، رنگ‌های متنوع و جذاب این کش‌ها است، اما جالب است بدانید که علاوه بر رنگ‌های مختلف، اورینگ ارتودنسی با ضخامت‌های مختلفی هم تولید می‌شود.

همه این کش‌های دندان از جنس لاتکس تولید شده‌اند و بسته به نوع مشکل و تشخیص متخصص دندانپزشک ارتودنسی برای بیماران دارای ارتودنسی ثابت استفاده می‌شوند. اما تغییر در تعداد مصرف و ضخامت این اورینگ‌ها به‌صورت خودسرانه خطرناک و آسیب‌زا است.

انواع اورینگ ارتودنسی دندان

خرید و قیمت اورینگ ارتودنسی

امکان خرید اورینگ ارتودنسی در تمامی فروشگاه‌های فروش لوازم پزشکی، سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا و ترب و برخی از داروخانه‌ها وجود دارد. کش ارتودنسی معمولاً بر اساس ضخامت، جنس، مواد به کار رفته در ساخت، کشور سازنده، برند و تعداد موجود در هر بسته، قیمتی متفاوت دارد.

خرید و قیمت اورینگ ارتودنسی

رنگ کش ارتودنسی

امروزه کش ارتودنسی در رنگ‌های مختلف و جذابی تولید می‌شود که این امکان را به افراد می‌دهد تا با هر بار مراجعه به ارتودنتیست خود تقاضای تعویض و تغییر رنگ بدهد و مشکلی هم در روند درمانی او پیش نیاید.

مخصوصاً در ارتودنسی کودکان این تنوع رنگی باعث جذابیت بیشتر درمان، عدم ترس و یکنواختی مطب و روند درمانی برای او می‌شود. اورینگ ارتودنسی رنگی از رنگ‌های مختلف و متنوعی از جمله: مشکی، بنفش، آبی، زرد، بنفش، سفید، طلایی، قرمز، نارنجی و حتی بدون رنگ و یا رنگ خود دندان در بازار موجود است.

انواع رنگ بندی کش ارتودنسی

اورینگ ارتودنسی دندان چگونه نصب و جدا می‌شود؟

دندانپزشک ارتودنتیست بعد از نصب براکت‌ها بر روی دندان‌های بیمار، برای جلوگیری از حرکت، بر روی هر یک از براکت‌ها یک اورینگ یا کش ارتودنسی قرار می‌دهد. حتماً توجه داشته باشید که گذاشتن و برداشتن کش ارتودنسی باید حتماً توسط متخصص انجام شود.

معمولاً اورینگ ارتودنسی بعد از چند روز قرار داشتن در دهان فرد، تغییر رنگ می‌دهد و تیره می‌شود. برای همین هم بیماران می‌توانند با هر بار مراجعه ماهانه به مطب دندانپزشکی از متخصص خود درخواست تعویض کش‌ها با رنگ متفاوت را داشته باشند.

اورینگ ارتودنسی دندان چگونه نصب و جدا می‌شود؟

در صورت جدا شدن کش ارتودنسی دندانی چه کار کنیم؟

در درمان ارتودنسی معمولاً دو نوع کش ارتودنسی توسط متخصص تجویز می‌شود.

  1. اورینگ ارتودنسی (Orthodontic O-ring)
  2. الاستیک ارتودنسی (‌ orthodontic Elastic)

اورینگ ارتودنسی همان‌طور که در بالا هم گفته شد توسط متخصص ارتودنسی گذاشته و برداشته می‌شود و بیمار نمی‌تواند و نباید خودش این کار را خودسرانه انجام دهد. پس در صورتی که اورینگ ارتودنسی از محل خود جدا شده باشد باید حتماً در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید و دوباره آن را نصب کنید.

اما کش‌های دیگری هم در ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن‌ها الاستیک ارتودنسی گفته می‌شود. این کش‌های الاستیک ارتودنسی برای اتصال فک‌ها توسط متخصص تجویز می‌شوند؛ اما با این تفاوت که بیمار توانایی و اجازه نصب آن‌ها به تنهایی را دارد و در صورت جدا شدن و یا پاره شدن، فرد می‌تواند به راحتی آن‌ها را تعویض کند.

انواع کش ارتودنسی

ارتودنسی رنگی اقساطی در تهران

گفتیم که در صورت وجود ناهماهنگی زیاد بین دندان‌های فرد و ثابت نگه داشتن براکت‌ها، متخصص ارتودنسی از کش یا اورینگ ارتودنسی استفاده می‌کند. پس درمان ارتودنسی رنگی همان درمان ارتودنسی معمولی است با این تفاوت که کش‌های رنگی بر روی براکت‌ها وجود دارد و آن‌ها را جذاب و زیبا می‌کند.

پس با توجه به توضیحات بالا، قیمت ارتودنسی رنگی و شرایط قسطی ارتودنسی رنگی با ارتودنسی معمولی تقریباً یکی است. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحات: قیمت ارتودنسی در تهران و ارتودنسی اقساطی در تهران مراجعه کنید.

ارتودنسی رنگی اقساطی در شمال تهران توسط دکتر مرضیه مرساقیان

سخن آخر

در این مقاله دکتر مرضیه مرساقیان به سؤالات پرتکرار شما همراهان عزیز در مورد اورینگ ارتودنسی (کش ارتودنسی) و کارکرد آن پرداختند. گفته شد کش ارتودنسی برای ثابت نگه داشتن براکت‌ها و برطرف کردن نواقص دندانی در راستای کمک به سیم ارتودنسی عمل می‌کند.

دکتر مرساقیان یکی از بهترین متخصصان ارتودنسی خانم در شمیران تهران هستند که علاوه بر ارتودنسی ثابت، روش‌های ارتودنسی دیگری مانند: ارتودنسی شفاف، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی تک دندان در تهران را به صورت کاملاً حرفه‌ای و با جدیدترین روش‌های روز دنیا انجام می‌دهند.

شما می توانید برای گرفتن نوبت به صورت حضوری به آدرس مطب ایشان: تهران – خیابان شهید فیاضی (فرشته) – پلاک ۲۸ – ساختمان رودیوم – طبقه ۵ – واحد ۵۳ مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۲۶۲۱۵۷۹۸ و ۰۹۱۰۹۲۸۲۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.