برداشتن براکت ارتودنسی دندان

زمان برداشتن براکت ارتودنسی دندان، موضوع مهمی است که دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی در تهران، مانند مراجعه و انجام به موقع این درمان، بر مراجعه در زمان مناسب برای حذف و جدا کردن براکت‌ها تاکید دارند. در این مطلب مراحل برداشتن ارتودنسی دندان و نکات مهم این فرایند را برای شما توضیح خواهیم داد.

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنتیست:

بعد از مرحله فعال درمان ارتودنسی، مرحله غیر فعال توسط نگه‌دارنده ها انجام می‌شود. نگه‌دارنده یا ریتینر ثابت، یک سیم خیلی نازکی است که توسط چسب‌های مخصوصی پشت دندان‌های قدامی قرار می‌گیرد.

مزیت این نوع نسبت به نگه‌دارنده‌های متحرک این است که، نیاز به همکاری بیمار در گذاشتن و برداشتن آن در داخل دهان حدف می‌شود و به سادگی هم از سطح دندان جدا نمی‌شود.

ولی در صورت عدم رعایت و استفاده از غذاهای سفت، ممکن است دچار شکستگی شود. در این صورت ممکن است دندان ظرف چند ساعت به سرعت حرکت کند، دچار بهم ریختگی شود و یا نیروهای غیرطبیعی به دندان‌های مجاورش وارد کند.

برداشتن براکت ارتودنسی دندان

معمولاً برای بیمارانی که ماه ها و سال ها از ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک استفاده کرده‌اند، تمام شدن این درمان بسیار هیجان انگیز است؛ اما معمولاً برداشتن براکت ها در درمان ثابت بسیار هیجان انگیز تر است چون این دستگاه های ارتودنسی مدت زیادی است که به دندانهای آنها چسبیده است.

ارتودنسی از درمان های قدیمی و متداول برای برطرف کردن ناهنجاری های دندان و فک بیماران است ست که توسط یک متخصص ارتودنتیست برای بیمار انجام می شود.

معمولاً انواع درمان ارتودنسی مدت زمان نسبتاً زیادی به طول می انجامد و برای رسیدن به نتیجه ، فرد نیازمند صبر زیادی است؛ اما وقتی که زمان برداشتن براکت ارتودنسی دندان آن‌ها فرا می رسد، یکی از هیجان انگیزترین زمان ها برای آن‌ها خواهد بود.

تضمین بهترین کیفیت و قیمت درمان ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ | دکتر مرضیه مرساقیان

مراحل برداشتن براکت ارتودنسی دندان

همانطور که می‌دانید ارتودنسی متحرک، توسط بیمار قابل جدا شدن از دهان است و در هنگام پایان درمان ارتودنسی نیازی به برداشتن این دستگاه ها توسط متخصص ارتودنسی نیست و فرد فقط با اعلام پایان درمان توسط متخصص، می تواند از این دستگاه ها و الاینرها دیگر استفاده نکند.

اما ماجرا در مورد ارتودنسی ثابت بسیار متفاوت است؛ چون همان‌طور که می‌دانید براکت‌های این نوع از درمان به وسیله چسب های مخصوصی بر روی دندان‌های شما چسبانده می شوند. معمولاً بعد از موفقیت آمیز بودن درمان ارتودنسی، برداشتن سیم و براکت های ارتودنسی ثابت در چهار مرحله انجام می‌شود. این چهار مرحله شامل:

  1. برداشتن کش های ارتودنسی
  2. درآوردن سیم های ارتودنسی
  3. برداشتن براکت ارتودنسی چسبیده بر روی دندان
  4. برداشتن چسب براکت موجود بر روی دندان

برداشتن کش یا اورینگ ارتودنسی

علاوه بر سیم‌ها، متخصص ارتودنسی از اورینگ ارتودنسی (Orthodontic O-ring) یا کش ارتودنسی هم برای ثابت نگه‌داشتن براکت‌ها و حرکت دندان‌ها و فک به جهت مورد نیاز استفاده می‌کند. اورینگ ارتودنسی (O-Ring)، کش‌هایی به حالت گرد و کوچک هستند که به دور هر براکت و سیم پیچیده و بسته می‌شوند.

این کش الاستیک ارتودنسی علاوه بر جنبه درمانی که دارد به دلیل داشتن رنگ‌های متنوع و جذاب، مخصوصاً برای کودکان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ابتدایی ترین مرحله برداشتن دستگاه ها و اتمام درمان ارتودنسی، دندانپزشک متخصص ارتودنسی کش های ارتودنسی را از براکت و سیم ها جدا می کند.

برداشتن کش یا اورینگ ارتودنسی

درآوردن سیم های ارتودنسی

ارتودنسی ثابت معمولاً به دلیل همین سیم ها است که به سیم کشی دندان هم معروف است. سیم ها از درون براکت های ارتودنسی توسط ارتودنتیست عبور داده می شوند و با متصل شدن به یک‌دیگر باعث ثابت و محکم ماندن براکت ها و حرکت دندان ها می شوند.

در این مرحله و بعد از حذف کش های ارتودنسی، متخصص شروع به خارج کردن سیم ها از داخل براکت های ارتودنسی می کند. معمولاً درآوردن سیم‌های ارتودنسی ثابت ساده، از ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی، راحت‌تر و سریع‌تر است.

جالب است بدانید که نوعی از ارتودنسی ثابت هم وجود دارد که به دلیل وجود براکت های سرامیکی و سیم های شفاف و تقریباً نامرئی، جزئی از ارتودنسی نامرئی محسوب می شوند که برای بزرگسالانی که امکان استفاده از درمان ارتودنسی متحرک را ندارند، بسیار کاربردی است.

درآوردن سیم های ارتودنسی

جدا کردن براکت ارتودنسی از روی دندان

بعد از جدا شدن کش و سیم ارتودنسی نوبت به حذف و برداشتن براکت های چسبانده شده، از روی دندان است. برای این کار دندانپزشک ارتودنسی با استفاده از یک سیم‌چین مخصوص، براکت های ارتودنسی را با فشاری مناسب در جهتی خاص که به دندان‌ها آسیبی نرسد، جدا می کند.

نکته قابل توجه در این مرحله این است که حتماً باید به یک متخصص ارتودنسی حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید که از مهارت کافی برای جدا کردن این قسمت حساس دستگاه ارتودنسی برخوردار باشد.

در صورتی که دندانپزشک متخصص نتواند به درستی و طبق اصول حرفه ای، براکت ها را از روی دندان جدا کند، فرد ممکن است احساس درد شدیدی را تجربه کند. خوشبختانه بیماران مراجعه کننده به دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی پیشگیری در کودکان، هنگام جدا کردن براکت ها هیچگونه دردی را گزارش نکرده‌اند و تنها یک احساس ناخوشایند را تجربه می کنند که این احساس کاملاً طبیعی و عادی است.

جدا کردن براکت ارتودنسی از روی دندان

برداشتن چسب براکت موجود بر روی دندان

هنگامی که براکت های ارتودنسی از روی دندان برداشته می‌شوند، ممکن است مقداری از چسب زیر آن که باعث اتصال دندان با براکت بوده است، بر روی دندان ها باقی بماند. در این وضعیت ارتودنتیست به کمک یک سمباده مخصوص، چسب های موجود بر روی سطح دندان را می تراشد تا اینکه اثری از آن‌ها بر روی دندان باقی نماند.

این پایان مراحل برداشتن دستگاه و براکت ارتودنسی از دهان یک فرد است و بعد از آن دیگر چیزی بر روی دندان‌های فرد وجود ندارد و فقط دندانهای صاف، تمیز و یک‌دست در دهان او مشخص است.

به گفته دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی کودکان و ارتودنسی بزرگسالان:

ممکن است تراشیدن چسب براکت باعث خونریزی خیلی کمی در لثه های شما شود؛ اما این موضوع نگران کننده و مهمی نیست. همچنین ممکن است تا چند روز و به صورت گذرا، دندان‌های شما به گرما و سرما حساس شوند.

مراقبت های مهم بعد از برداشتن براکت ارتودنسی دندان

نکات و اقدامات مهمی وجود دارد که لازم است بعد از برداشتن و اتمام ارتودنسی، آن‌ها را انجام دهید تا بتوانید از دندان‌های سالم و صاف خود نگهداری بهتری کنید. اقداماتی مانند:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • جرم گیری دندان ها
  • استفاده از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی

مراقبت های مهم بعد از برداشتن براکت ارتودنسی دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت صحیح و دقیق بهداشت دهان و دندان از نکات بسیار مهم بعد از برداشتن براکت ارتودنسی است؛ هر چند که این رعایت بهداشت در حین درمان ارتودنسی هم بسیار مهم و قابل توجه است که بعد از اتمام درمان هم باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

به یاد داشته باشید که حتماً مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را حداقل دو بار در روز، به طور صحیح انجام دهید. در کنار مسواک و نخ دندان بهتر است از دهانشویه هم استفاده کنید تا از بهداشت دهانتان اطمینان بیشتری حاصل کنید.

جرم گیری دندان ها بعد از پایان ارتودنسی

در هنگام درمان ارتودنسی مخصوصاً در ارتودنسی ثابت، به دلیل اینکه براکت ها و سیم های موجود، روی دندان چسبانده شده اند و بعضی از قسمت های دندان غیر قابل دسترس برای تمیز کردن هستند، مقدار زیادی جرم بر روی آن‌ها ایجاد می شود. به دلیل طولانی بودن این درمان این جرم ها سخت شده و بعد از درمان برای از بین بردن آن‌ها نیاز به خدمات حرفه ای جرم گیری توسط متخصص ارتودنسی است.

معمولاً دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تک فک در تهران، به بیماران خود توصیه می‌کند که حتماً بلافاصله بعد از پایان درمان، برنامه ای برای جرم گیری دندان‌های خود داشته باشند؛ چون درست است که دندان‌های آن‌ها بعد از درمان، صاف و مرتب است؛ اما ممکن است ظاهر زرد رنگ آن‌ها باعث ناراحتی در این افراد شود و با انجام جرم‌گیری می توانند زیبایی دندان های خود را دو چندان کنند.

استفاده از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی

استفاده از نگهدارنده یا ریتینر بسیار در جلوگیری از حرکت دندان ها مخصوصاً در ماه های اول بعد از پایان درمان ارتودنسی، بسیار مهم است. ریتینر به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند که بیمار می تواند هر کدام از آن‌ها را که با آن احساس راحتی بیشتری می کند، انتخاب و استفاده کند.

ریتینرهای ثابت را می‌توان بلافاصله بعد از برداشتن براکت‌های ارتودنسی نصب کرد؛ اما در مورد ریتینر های متحرک، ابتدا لازم است متخصص ارتودنسی قالب‌گیری از دهان شما انجام دهد و بعد از حدود یک تا دو هفته از زمان قالب گیری، نگهدارنده متحرک آماده می‌شود و قابل استفاده برای شما است.

ارائه انواع خدمات ارتودنسی در الهیه تهران | دکتر مرضیه مرساقیان

آیا برداشتن براکت ارتودنسی دندان، درد دارد ؟

همانطور که گفته شد اگر شما به یک متخصص دندانپزشک ارتودنسی مجرب مراجعه کنید، به دلیل داشتن مهارت و تجربه در هنگام جدا کردن براکت‌ها، هیچ‌گونه دردی را احساس نخواهید کرد؛ اما داشتن احساس ناخوشایند خفیفی وجود خواهید داشت که کاملاً طبیعی و عادی است.

در بعضی از مواقع و در هنگام سمباده کشیدن متخصص برای برداشتن چسب براکت، ممکن است به دلیل برخورد آن با لثه‌ها، خونریزی و درد کم و گذرایی را تجربه کنید؛ اما احتیاج به هیچ گونه نگرانی بابت این موضوع نیست.

سخن آخر

در این مطلب دکتر مرضیه مرساقیان متخصص ارتودنسی تک دندانی، به توضیح مراحل برداشتن براکت ارتودنسی دندان، به صورت کامل پرداختند. دانستیم که در هر مرحله از این فرایند لازم است چه کارهایی را برای داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا انجام دهیم. فراموش نکنید که ارتودنسی یکی از درمان‌های طولانی و زمان بر در دندانپزشکی محسوب می شود.

برداشتن براکت ارتودنسی هم مانند دیگر مراحل این درمان از اهمیت زیادی برخوردار است و حتماً باید تحت نظر یک متخصص کاربلد و حرفه‌ای این کار انجام شود تا حداقل عوارض جانبی، درد و آسیب احتمالی را برای فرد به همراه داشته باشد.

شما همراهان عزیز می‌توانید برای انجام کلیه خدمات تخصصی درمان ارتودنسی با شماره: ۰۹۱۰۹۲۸۲۰۳۱ تماس حاصل فرمایید و برای اطلاع از جدیدترین نرخ تعرفه درمان ارتودنسی و پرداخت قسطی آن به صفحات «قیمت ارتودنسی در تهران» و «ارتودنسی اقساطی در تهران» مراجعه کنید.

مقالات مرتبط پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.